14322 קידום שינוי חברתי בראי הגישה הפסיכולוגית
14322 קידום שינוי חברתי בראי הגישה הפסיכולוגית
4 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / פסיכולוגיה חברתית
שיוך נוסף: מדעי החברה / פסיכולוגיה
תנאי קבלה: קבלה לתואר שני בפסיכולוגיה חברתית.
פיתוח הקורס: ד"ר עידו לויתן
הקורס המוצע יבחן את התרומה (הממשית והפוטנציאלית) של תאוריה ומחקר בפסיכולוגיה חברתית לקידום שינוי חברתי. רשימת הקריאה תכלול מאמרים שמתארים מחקרים שיישמו עקרונות פסיכולוגיים למגוון מצבי עולם אמיתי (real world settings), בהם התנהגויות הקשורות לבריאות, לקבלת החלטות פיננסיות, להתנהגות ביחס לסביבה, קונפליקטים בין-קבוצתיים ועוד.
במהלך הקורס יידונו (1) האופנים בהם ידע אודות תהליכים פסיכולוגיים יכול לסייע בעיצוב מדיניות חברתית, בהתמודדות עם בעיות חברתיות ובקידום רווחה פסיכולוגית (well-being) של הפרט; (2) האתגרים העומדים בפני פסיכולוגיות ופסיכולוגים חברתיים ביישום ב"שדה" של תאוריות שנבחנו במעבדה; ו-(3) החשיבות של ביצוע מבחנים להערכת יעילותן של התערבויות פסיכולוגיות. המפגשים בקורס יהיו בנויים סביב עקרונות פסיכולוגיים שונים (כגון, תהליכים המעורבים בשינוי עמדות או השפעות של נורמות חברתיות על התנהגות) ושאלות הנוגעות ליישומם בשדה (למשל, מתי עדיף לנסות לשנות התנהגות באופן ישיר על פני שינוי העמדות והאמונות בבסיס ההתנהגות). המטרה המרכזית של הקורס היא לפתח את יכולתם של הסטודנטים "לחשוב כפסיכולוגיות ופסיכולוגים חברתיים יישומיים", כלומר: לזהות את התהליכים הפסיכולוגיים והגורמים הסביבתיים שעשויים לקדם שינוי חברתי; לגבש התערבות מבוססת תאוריה (לרוב פשוטה וקצרה) לשינוי ההתנהגות הרלוונטית בהקשר הנתון; לייצר מערך מחקר שיאפשר להעריך את השפעתה של ההתערבות.
מטלות הקורס
-
3 מסמכי יישום (50%)
-
עבודת סיום (50%)