14213 מדע ותרבות1
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / לימודי תרבות
שיוך נוסף: תואר שני / מחשבה ביולוגית
תנאי קבלה: שניים מבין הקורסים חברה תרבות וייצוג, תאוריות וגישות בחקר התרבות, גישות אנתרופולוגיות וסוציולוגיות לחקר התרבות, רב-תרבותיות בישראל. או צבירה של לפחות 15 נקודות זכות בקורסי תכנית המחשבה הביולוגית.
פיתוח הקורס: ד"ר יקי מנשנפרוינד
אחראי אקדמי: ד"ר נדב דוידוביץ'
יועצים: פרופ' גד יאיר, פרופ' מנחם פיש, ד"ר טל גולן, ד"ר יובל ינאי
הקורס מוקדש לבחינתן של סוגיות הנוגעות למדע ולהקשריו התרבותיים, החברתיים וההיסטוריים. נקודת המוצא של הקורס היא שהמדע לא התפתח והתגבש בחלל ריק, כי אם בתנאים תרבותיים, חברתיים ופוליטיים מסוימים, וכי הבנתם של תנאים אלו חיונית לשם הבנה של השדה והשיח המדעיים, ושל מקומו של המדע בתרבות המערב. הקורס מדגיש את האופנים המגוונים שבהם השפיעה התרבות על צמיחתו של המדע ועל התגבשותה של עצם התפיסה המדעית. בהתאם להשקפה הרואה במדע יצירה אנושית-חברתית שאינה מנותקת מהרקע התרבותי שבמסגרתו היא פועלת, מתמקד הקורס באופיו הפּוּלְמוּסי (polemic) של השיח המדעי, המהווה (בין היתר) זירת התגוששות בין רעיונות, אסכולות, קבוצות ואישים. מטרתו הכללית של הקורס היא לגרום לתלמידים לחשוב מחדש על עצם טיבו של המדע, מתוך הכרה בריבוי הפנים של השיח המדעי ושל פעילויות הגומלין שהוא מקיים עם גורמים תרבותיים רבים.
נושאי הלימוד
-
צמיחתה של התרבות המדעית – המהפכה המדעית ושורשיה התרבותיים: השקפת העולם המדעית; החשיבה המדעית ותורת הנסתר והמאגיה; מדע וכנסייה; מדע ופסוודו-מדע; הטבע כאובייקט מדעי; תמונת העולם הקופרניקאית.
-
המדע בתרבות המודרנית – המאה ה-19 והמאה ה-20: תורת האבולוציה בהקשר חברתי-תרבותי; הפיזיקה המודרנית בהקשרים תרבותיים-לאומיים; מדע ופסוודו-מדע; מדע והציבור הרחב; רפואה והשקפת עולם; חשיבה כמותנית ופוליטיקה; מדע ופריפריה.
-
מדע, חברה ותרבות – סוגיות תאורטיות בסוציולוגיה ובאנתרופולוגיה של המדע: המדע כהשקפת עולם; פאייראבנד ואנרכיזם במדע; הביקורת הפוסט-מודרניסטית של המדע; מדע פמיניסטי; המדע במבט אנתרופולוגי; מדע ופסוודו-מדע; בורדייה על הייצור ההיסטורי של האמת; מדע, תרבות ואתיקה; מדע ומיעוטים.
חומר הלימוד
הקורס מבוסס על מקראת מאמרים ועל מדריך למידה.
ההשתתפות במפגשים היא חובה.
1 אפשר לכתוב עבודה סמינריונית במסגרת קורס זה, אם כי אין חובה לעשות כן.