14005 גישות בתכנון ובהערכה של מערכות למידה
14005 גישות בתכנון ובהערכה של מערכות למידה1
4 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / חינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה / מערכות למידה
תנאי קבלה:
עבור התכנית לתואר שני בחינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה: פיתוח והפעלה של תכניות לימודים, תאוריות למידה והוראה, מחקר איכותני בחינוך ואחד משני הקורסים: מחקר כמותי בחינוך, או טכנולוגיות דיגיטליות במערכות למידה והדרכה. וכן עמידה בדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה.
עבור התכנית לתואר שני במינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך: מחקר איכותני בחינוך, תאוריות למידה והוראה, הערכה בסביבה דיגיטלית - תיאוריה ומעשה.
פיתוח הקורס: ד"ר דוד מצר, ד"ר אמירה רום; ד"ר רינת שחף ברזילי; ישראל מוסקל (עריכה)
יועצת: פרופ' אינה בלאו
הקורס דן בתמורות שחלו בתפיסת המדע, הידע והערכים בעידן הפוסט-מודרני וכן בתהליכי הגלובליזם הכלכלי ובהשלכותיהם על תכנון הלימודים במערכות למידה שונות. בין היתר, הקורס עוסק ברפורמות שהונהגו בתכניות הלימודים במדינות המערב ובהשפעותיהן של אלה ושל גורמים נוספים על תכנון הלימודים בישראל. בקורס נבחנים תהליכים, תפוקות ותוצרים של מערכות הלמידה, תוך הצגת מודלים מגוונים לניתוח ולהערכה של תכניות לימודים.
מטרות
-
להבין את השפעתן של התמורות שחלו בתפיסת המדע, בידע ובערכים ואת ההשלכות של שינויים אלו על תכנון הלימודים במערכות למידה שונות.
-
לדון במכלול הגורמים המעורבים בתהליכי הגלובליזציה בכלכלה ולבחון את השפעותיהם על תכניות הלימודים ועל ההערכה במערכות למידה.
-
להכיר מודלים מגוונים לניתוח ולהערכה של תכניות לימודים ולבחון את ביטויָם בניתוח מקרים נבחרים.
-
לעמוד על התפתחות החשיבה הקוריקולרית של מערכת החינוך בישראל ושל מדינות מערביות נבחרות.
-
להתנסות בתכנון הניתוח או ההערכה של תכנית לימודים במערכת למידה קיימת במסגרת עבודת מחקר סמינריונית שתלווה את הלמידה בקורס.
נושאי הלימוד
-
תמורות בחשיבה המדעית, גלובליזם כלכלי והשלכותיהם על תכנון הלימודים
-
פיתוח תכניות לימודים- מהלכה למעשה
-
תכנון לימודים בישראל ומגמות במדינות מערביות נבחרות
-
הערכה ותכנון לימודים
-
סכמות לניתוח תכניות לימודים – אמצעי לבחינת הפוטנציאל הלימודי הגלום בהן
חומר הלימוד
-
מקראה דיגיטלית ובה מאמרים רלוונטיים לנושאי הלימוד.
-
מ' בן-פרץ, המורה ותכניות הלימודים: התרת כבלי הטקסט הכתוב משרד החינוך, התרבות והספורט ומכון מופ"ת, 1995. החוברת של בן-פרץ משלימה את נושאי הניתוח וההערכה של תכניות הלימודים.
-
מדריך למידה דיגיטלי הכולל סקירות מבוא קצרות, קטעי קישור או סיכום ושאלות מנחות לקריאת המאמרים.
-
אתר הקורס שבו יתנהלו דיונים בסוגיות נבחרות ויפורסמו מטלות וחומר עזר עדכני.