13903 סמינר: התנהגות אנשים בארגון: מניעים ודרכי השפעה
13903 סמינר: התנהגות אנשים בארגון: מניעים ודרכי השפעה
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / מנהל עסקים / מדעי ההתנהגות בניהול
תנאי קבלה: 30 נקודות זכות עבור קורסים קודמים במינהל עסקים. ההרשמה לסמינר מותנית באישור ראש התכנית.
מטרות הסמינר
כיצד אנשים מתנהגים בעבודה? מדוע אנשים שעובדים באותו ארגון, צוות או מחלקה, או אף הממלאים תפקיד דומה, מתנהגים באופן שונה? האם מנהלים יכולים להשפיע על התנהגות העובדים? לסמינר מטרה כפולה: להעניק לסטודנטים הבנה מעמיקה לגבי האופן שבו מאפיינים אישיים – תכונות אישיות, ערכים אישיים, עמדות ומוטיבציה לעבודה – עשויים לשמש מניעים להתנהגות ולהשפיע על התפקוד של העובדים בארגון. לתרום להבנתם כיצד, ובאיזו מידה, יכולים מנהלים להשפיע (לחיוב ו/או לשלילה) על הקשר שבין המאפיינים האישיים של העובדים לבין התנהגותם ותפקודם בעבודה.
לשם כך, יעסוק הסמינר בהשפעה של שלושה מניעים מרכזיים (ברמת הפרט) על התנהגות אנשים בארגון:
-
אישיות וערכים אישיים של עובדים: נעסוק בתכונות אישיות הרלוונטיות להתנהגות בארגונים, נכיר מדדי אישיות מרכזיים (MBTI, Big-5, Holland's six (personality types, ואת המושג של ערכים אישיים (בניגוד לערכים תרבותיים/ארגוניים) ובתוך כך את מודל הערכים האישיים של שוורץ. נבחן את האופן שבו תכונות וערכים עשויים להשפיע על ההתנהגות של הפרט בעבודה. בהמשך לכך, נדון בחשיבות ובהשפעה של התאמת אדם-תפקיד, אדם-ארגון, והאופן שבו עשויים מנהלים להשפיע על מידת התאמה זו.
-
עמדות כלפי התפקיד והארגון: נעסוק במגוון עמדות שיש לעובדים כלפי התפקיד והארגון (כגון: שביעות רצון מהתפקיד, מחויבות ארגונית, מחוברות עובדים, תמיכה ארגונית נתפסת). נבחן מאין נובעות עמדות אלו, כיצד הן משפיעות על התנהגות עובדים (דוגמת: ביצוע, התנהגות אזרחית ארגונית, התנהגות נסיגתית – לדוגמה: תחלופה, היעדרויות, גניבה), והאופן שבו יכולים מנהלים להשפיע עליהן, ומתוך כך על התנהגות העובדים.
-
מוטיבציה בעבודה: נבחן מהי מוטיבציה לעבודה ומהי השפעתה האפשרית על התפקוד וההתנהגות, נעסוק בתיאוריות עכשוויות של מוטיבציה (כגון: תיאוריית ההכוונה העצמית, תיאוריות הצבת המטרות, מסוגלות עצמית, מעורבות בתפקיד) והאופן שבו מנהלים יכולים להשפיע על המוטיבציה של עובדים באמצעות עיצוב התפקיד של העובד, תכניות למעורבות עובדים ועוד.
מבנה הסמינר
-
בסמינר שישה מפגשים פרונטליים. הנוכחות בכל המפגשים חובה.
-
בשני המפגשים הראשונים תציג המרצה את שלושת נושאי הסמינר (שלושת המניעים) וכן את המושגים ואת התיאוריות המרכזיים בנושא; במפגשים יתקיימו דיונים קבוצתיים בנושאים פרקטיים ותיאורטיים, שבמהלכם ידונו הסטודנטים במשמעות של התיאוריות בעולם העבודה. מטרת הדיונים היא לגבש רעיונות להמשך מחקר בנושא כבסיס לעבודות הסמינריוניות האישיות. המפגשים השלישי והרביעי יוקדשו להסבר על שלבי תהליך העבודה: בניית המודל המחקרי ואופן הגשת הצעת המחקר, בניית השאלון לצורך איסוף הנתונים למחקר בשילוב הסבר על אופן הפצתו, אופן כתיבת פרק סקירת הספרות, פרק השיטה והתוצאות, וכן הסבר על הניתוח הסטטיסטי שיש לבצע (בעזרת היועץ הסטטיסטי שמלווה את הסמינר). בין המפגשים הסטודנטים מגישים למרצה הצעת מחקר לעבודה, את השאלון של המחקר ופנייה לוועדת האתיקה לקבלת אישור לביצוע המחקר; המפגש החמישי יוקדש להסבר על פרק הדיון, התקציר וסיום כתיבת העבודה, במפגש החמישי והשישי יציגו המשתתפות והמשתתפים בסמינר את המודל המחקרי של עבודתם.
דרישות הסמינר
-
השתתפות במפגשים: הנוכחות במפגשי הסמינר היא חובה. ראש התכנית יכול לאשר, במקרים חריגים בלבד, היעדרות ממפגש.
-
הצגת המודל המחקרי של העבודה במפגש (25% מהציון הסופי): כל אחת ואחד מהמשתתפים יציגו את עיקרי המודל המחקרי של עבודתם, באמצעות מצגת פאוור-פוינט, במשך 15 דקות. ההצגה תכלול התייחסות למשתני המחקר, הקשר ביניהם ונימוק ההשערות.
-
הגשת עבודה סמינריונית (75% מהציון הסופי): מטלה אישית – המשתתפות והמשתתפים בסמינר יבחרו שאלת מחקר מתוך שלושת נושאי הקורס, שאותה יבקשו לחקור, בהתייעצות עם המרצה ובאישורה. כאמור, במהלך המפגש הראשון והשני נעלה יחד אפשרויות לשאלות מחקר רלוונטיות ומעניינות, כמקור לרעיונות לעבודה הסמינריונית. העבודה הסמינריונית, שתוגש בסוף הסמסטר, תכלול סקירה תיאורטית ממוקדת של הנושא בהתבסס על מחקרים אקדמיים רלוונטיים, שתוביל להצגת שאלת המחקר והשערות על הקשר בין המשתנים; הצגת שיטת המחקר (על העבודה להיות אמפירית – העברת שאלונים – הסטודנטים יקבלו סיוע בבניית השאלונים מהמרצה); הצגת התוצאות, ובסופה דיון ומסקנות. המשתתפים בסמינר יקבלו הסבר מפורט על מבנה העבודה ועל הדרישות במפגשי ההנחיה, וכן באתר הקורס.
את הלמידה ילווה אתר אינטרנט של הסמינר שיכלול מגוון חומרי עזר והסברים שיסייעו ללמידה ולהכנת העבודה הסמינריונית.