12452 מהגרים איטלקים, יהודים ופולנים בארצות הברית במחצית הראשונה של המאה העשרים: מבט השוואתי
12452 מהגרים איטלקים, יהודים ופולנים בארצות הברית במחצית הראשונה של המאה העשרים: מבט השוואתי1
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה של עם ישראל
שיוך נוסף: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה רב תרבותית
תנאי קבלה: קבלה לתכנית לתואר שני בהיסטוריה.
פיתוח הקורס: ד"ר חגית כהן
שלוש קבוצות מהגרים לארצות הברית עומדות במרכז הקורס: איטלקים, יהודים יוצאי מזרח אירופה, ופולנים, שהגיעו לארצות הברית בתקופת ההגירה ההמונית, 1924-1870. הקורס בוחן את התפתחות ההיסטוריוגרפיה של ההגירה ההמונית, לצד ניתוח מקורות היסטוריים מגוונים – אגו-דוקומנטים, עיתונות מהגרים, מסמכים של סוכנויות הקליטה האמריקניות וספרויות המהגרים. כך משווה הקורס בין תהליכי ההתערות של קהילות המהגרים הללו במרקם החיים האמריקני, ומתייחס, בין השאר, לקשרים הטרנס-לאומיים שנשמרו עם ארצות המוצא ולהשפעות ההגירה על מבנה המשפחה.
נושאים מרכזיים
-
מגמות בהיסטוריוגרפיה של ההגירה בארצות הברית: זהות אתנית, טרנס לאומיות, קהילות דיאספוריות.
-
משפחה, זוגיות ויחסי שארות: ניתוח מגדרי של תהליכי ההתערות.
-
קשרים טרנס לאומיים וזיקה למולדת הישנה: שאלת הזהות הלאומית, ביקורים ותיירות במולדת הישנה, געגועים ונוסטלגיה, הבניית הזיכרון האישי והזיכרון הקולקטיבי, מפעלי תיעוד ומחקר.
-
בשכונה ובסדנת היזע: איטלקים, יהודים ופולנים, יחסים, קשרים ודימויים הדדיים.
-
עיתונות וספרות המהגרים – בין אמריקניזציה לאתניזציה.
-
הזירה הפוליטית, איגודים מקצועיים ומאבקי עבודה, רדיקליזם פוליטי.
-
קבוצות המהגרים בראי התרבות האמריקנית.
חומרי הלימוד
מקראות מחקרים ומקורות.
נוכחות והשתתפות
הסטודנטים נדרשים לנוכחות בכל המפגשים ולהשתתפות פעילה במהלך הקורס.
דרישות הקורס
2 מטלות (15% כל אחת) ורפרט מסכם (70%). יש להגיש את הרפרט המסכם עד חודשיים מיום סיום הסמסטר.
1אפשר לכתוב בקורס עבודה סמינריוניות (לאחר סיום הקורס בהצלחה). העבודה מזכה ב-2 נ"ז (הנוספות לנ"ז של הקורס).
2 הלימוד בכיתה כפוף למספר הנרשמים. במקרים בהם מספר הנרשמים נמוך, הקורס יתקיים באופן מקוון בלבד.