12438 כיוונים חדשים במחקר החסידות
12438 כיוונים חדשים במחקר החסידות1
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה של עם ישראל
תנאי קבלה: קבלה לתכנית תואר שני בהיסטוריה.
פיתוח הקורס: ד"ר גדי שגיב
החסידות המזרח-אירופית, המזוהה בעיקר עם דמותו של ישראל בעל-שם-טוב (הבעש"ט; 17001760), היא תנועת ההתעוררות הדתית הבולטת ביותר ביהדות בעת החדשה. אין לתאר את החברה והתרבות היהודית בשלוש מאות השנים האחרונות, במיוחד במזרח אירופה, בארצות הברית ובארץ ישראל, מבלי להתחשב במקומם של החסידים לקבוצותיהם השונות בתוכן. למן סוף המאה ה-20 עבר מחקר החסידות תמורות בולטות, דוגמת: ההתמקדות הגוברת בחסידות של המאה ה-19, שנחשבה בעיני חלוצי החוקרים כנחותה ומנוונת; התבססות גוברת על מקורות ארכיוניים רוסיים ופולניים שנפתחו לציבור החוקרים רק לאחר נפילת המשטרים הקומוניסטיים; הרחבת גישות המחקר ושימוש בגישות בין-תחומיות. מטרתו של הקורס היא להציג את הסוגיות העיקריות המעסיקות את חוקרי החסידות כיום. פרט להיכרות עם החסידות עצמה ועם המחקר על אודותיה, הלומדים יתוודעו לגישות שונות לחקר תנועות דתיות, תוך דיון ביתרונות ובחסרונות של כל גישה, ובדיקת אפשרויות של שילוב בין הגישות. באמצעות מפגש בלתי אמצעי עם המקורות העיקריים שעליהם מתבססים מחקרי החסידות החדשים יוכלו הלומדים להתמודד עם קריאה של טקסטים חסידיים ומקורות היסטוריים רלוונטיים. הלומדים יכירו את סוגי המקורות לחקר החסידות: ספרות הדרוש, ספרות ההנהגות, הסיפור החסידי, איגרות הצדיקים, תזכירים ממשלתיים, ספרות הזיכרונות, כתבי פולמוס וסאטירה, ספרי "יזכור", והעיתונות העברית במזרח אירופה. היכרות זו תאפשר הערכה ביקורתית של השימושים האפשריים בסוגים השונים, על האפשרויות והמגבלות המקופלות בהם.
נושאים מרכזיים
-
ראשית החסידות: מדוע הופיעה החסידות בזמן ובמרחב שבהם הופיעה?
-
הבעש"ט: גישות שונות לתיאור דמותו של "מייסד החסידות".
-
מתי וכיצד הפכה החסידות לתנועה?
-
הפולמוס על המשיחיות בחסידות.
-
כמה חסידים היו, היכן ומתי?
-
החסידות לגווניה: בין מאפיינים של חסידויות מסוימות לבין מאפיינים כלליים.
-
מהו סוד הקסם של החסידות? האם החסידות היא תנועה מודרנית?
חומרי הלימוד
מקראות מחקרים ומקורות.
דרישות הקורס
מטלה (30%) ומטלה מסכמת (70%).
יש להגיש את המטלה המסכמת עד חודשיים מיום סיום הסמסטר.
הסטודנטים נדרשים לנוכחות בכל המפגשים ולהשתתפות פעילה במהלך הקורס.
1אפשר לכתוב בקורס עבודה סמינריונית (לאחר סיום הקורס בהצלחה). העבודה מזכה ב-2 נ"ז (הנוספות לנ"ז של הקורס).
2 הלימוד בכיתה כפוף למספר הנרשמים. במקרים בהם מספר הנרשמים נמוך, הקורס יתקיים באופן מקוון בלבד.