12433 מעברים של ידע בתרבות היהודית: טקסטים, כתבי יד וספרים מודפסים
12433 מעברים של ידע בתרבות היהודית: טקסטים, כתבי יד וספרים מודפסים1
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה של עם ישראל
תנאי קבלה: קבלה לתכנית תואר שני בהיסטוריה.
פיתוח הקורס: פרופ' אבריאל בר-לבב
כיצד קיבל הטקסט הכתוב את מעמדו הנשגב בתרבות היהודית לאורך הדורות? בקורס נבחן שאלה זו מימי המקרא ועד העת החדשה המוקדמת. נדון בטקסט המקראי, ביצירות בעל פה שהועלו על הכתב, בתפוצתם של כתבי יד בימי הביניים, ובהשפעות הדרמטיות של המצאת הדפוס. נדון גם בהתפשטות הקבלה והטקסטים המכוננים שלה.
מה הקשר בין טקסט לטקס? איך השפיעו הטקסטים הכתובים על הטקסים בפרט, ועל החיים היהודיים בעת החדשה המוקדמת? תופעות אלה ייבחנו מנקודת המבט של דרכי הארגון ואופני שימור הידע, והתפתחותם של יחסים הדדיים בין הלומדים לבין הטקסט .
המעבר מכתב היד לדפוס וההקלה הטכנית בשעתוק של טקסטים באמצעות ספרים מודפסים הביא לפריחה חסרת תקדים בייצור של טקסטים באירופה, להתפתחות הכתיבה בשפות עממיות וגם ליצירה חדשה ותוססת בתחומי התרבות היהודית – לימוד התורה, ההלכה, הקבלה והמנהג. ארון הספרים היהודי עבר ארגון מחדש הודות להאצת תהליכי ארגון הידע, השאיפה לשמר ולהרחיב אותו, והודות לפעילותן של דמויות מפתח שנכיר במהלך הלימוד.
נושאים מרכזיים
-
המקרא כספר והספר במקרא
-
חז"ל והספרייה המופנמת - ביסוסה של אינטימיות טקסטואלית
-
מתודעת הספרייה המקוטעת לתודעת הספרייה המקצועית והכוללת
-
הספר העברי במעבר מכתב יד לדפוס
-
תגובות לדפוס בתרבות היהודית
-
הדפסת "ספר הזוהר" והפצת הספרות הקבלית
-
"שולחן ערוך" ונושאי כליו
-
הספרות ההלכתית בעת החדשה המוקדמת
-
הריטואליזציה של החיים היהודיים בעת החדשה המוקדמת: בין טקסט לטקס
חומרי הלימוד
מקראות מחקרים ומקורות.
דרישות הקורס
מטלה (10%), רפרט בעל-פה (10%) ומטלת סיכום (80%).
יש להגיש את מטלת הסיכום עד חודשיים מיום סיום הסמסטר.
הסטודנטים נדרשים לנוכחות בכל המפגשים ולהשתתפות פעילה במהלך הקורס.
1שם הקורס הקודם: מעברים של ידע ואינטימיות טקסטואלית בתרבות היהודית: טקסטים, כתבי יד וספרים מודפסים. אפשר לכתוב בקורס עבודה סמינריונית (לאחר סיום הקורס בהצלחה). העבודה מזכה ב-2 נ"ז (הנוספות לנ"ז של הקורס).
2 הלימוד בכיתה כפוף למספר הנרשמים. במקרים בהם מספר הנרשמים נמוך, הקורס יתקיים באופן מקוון בלבד.