12424 נוצרים ומוסלמים בימי הביניים: דימויים הדדיים
12424 נוצרים ומוסלמים בימי הביניים: דימויים הדדיים1
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה רב תרבותית
שיוך נוסף: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה של המזרח-התיכון בעת החדשה
תנאי קבלה: קבלה לתכנית לתואר שני בהיסטוריה.
פיתוח הקורס: פרופ' איריס שגריר
הקורס יבחן בראייה סינכרונית ודיאכרונית את עמדותיהם ההדדיות של נוצרים ומוסלמים בימי הביניים, תוך התמקדות בראייה המערבית של העולם הערבי והמוסלמי מימי מוחמד ועד שלהי ימי הביניים. תשומת הלב תוקדש לתגובות הנוצריות לעליית האסלאם, מקורותיה והתפתחותה של התנועה הצלבנית במערב אירופה, התפתחות אסטרטגיה מיסיונרית כלפי האסלאם במהלך המאה ה-13, תפיסות ספרותיות של האסלאם והמוסלמים, והדינמיות המתמשכת של אזורי הגבול עם האסלאם, איבריה, סיציליה וארץ ישראל, שבהם פעלו שכירי חרב, סוחרים ואנשי דת. הקורס יעסוק גם בניתוח האינטראקציה החברתית והתרבותית בין קהילות נוצרים ומוסלמים בימי הביניים, ובהעברת רעיונות וידע בין הציוויליזציות. אחת ממטרות הקורס היא ניתוח תופעה מורכבת מבחינה דתית, חברתית ותרבותית, תוך התמקדות בנושאים המאירים, בין היתר, סוגיות רלוונטיות לימינו.
נושאים מרכזיים
-
ייצוגים ימי-ביניימיים של העולם ומשמעות "המזרח" בחשיבה הימי-ביניימית
-
התגובה נוצרית לעליית האסלם בעולם הנוצרי המזרחי ובאירופה המערבית
-
מסעי הצלב למזרח והממלכות הצלבניות: מפגש צבאי וקשרי תרבות
-
מיסיון ומסע צלב: דיכוטומיה או פעולות משלימות?
-
המפגש הבין-דתי באיבריה
-
האפשרות (הספרותית בעיקרה) לפלורליזם דתי: משל שלוש הטבעות ומקומו בהיסטוריה הבין דתית של ימי הביניים
-
התפתחותם המוקדמת של הסטריאוטיפים האוריינטליסטים
חומרי הלימוד
מקראות מחקרים ומקורות.
דרישות הקורס
מטלה כתובה ומוצגת בכיתה (20%) ובחינת בית (80%).
יש להגיש את בחינת הבית עד שבוע מיום פרסום הבחינה.
הסטודנטים נדרשים לנוכחות בכל המפגשים ולהשתתפות פעילה במהלך הקורס.
1אפשר לכתוב בקורס עבודה סמינריונית (לאחר סיום הקורס בהצלחה). העבודה מזכה ב-2 נ"ז (הנוספות לנ"ז של הקורס).
2 הלימוד בכיתה כפוף למספר הנרשמים. במקרים בהם מספר הנרשמים נמוך, הקורס יתקיים באופן מקוון בלבד.