12410 בין מזרח ומערב: מפגשים בין תרבותיים בתקופה ההלניסטית
12410 בין מזרח ומערב: מפגשים בין תרבותיים בתקופה ההלניסטית1
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה רב תרבותית
תנאי קבלה: קבלה לתכנית תואר שני בהיסטוריה.
פיתוח הקורס: ד"ר איריס סולימני
בעקבות מסע אלכסנדר הגדול נחשפו היוונים לאזורים גיאוגרפיים ולעמים שלא הכירו קודם לכן. למפגש בין היוונים ובין עמי המזרח היו השלכות פוליטיות, חברתיות, כלכליות, תרבותיות ודתיות. מטרת הקורס היא לבחון את ההשפעה ההדדית שהייתה למפגש בין התרבות היוונית ובין התרבויות המקומיות, ולעמוד על גבולותיה של השפעה זו. ייבדקו תחומים שבהם חלו שינויים בעקבות מפגש התרבויות, לרבות האידיאולוגיה של המלוכה, הריבוד החברתי, היחס ל"אחר", תפיסת האלים וריטואלים דתיים, שפה, ספרות, אומנות ותחומי ידע כגון אסטרונומיה וגיאוגרפיה. יושם דגש על תהליכי השינוי שהתרחשו בממלכות הגדולות – התלמיית והסלאוקית – תוך השוואה ביניהן וניתוח הסיבות להבדלים. הדיון יתבסס על קריאה ביקורתית של המקורות העתיקים (ספרותיים ואפיגראפיים) ועל הממצא הארכיאולוגי, וילובנו הדעות השונות במחקר המודרני.
נושאים מרכזיים
-
הרכב האוכלוסייה בממלכות ההלניסטיות: יוונים, ילידי-המקום ו'הלניסטים'.
-
המלוכה ההלניסטית: מיזוג תרבויות ודתות.
-
סינקרטיזם דתי וגבולותיו: פולחן סראפיס (Serapis), בניית המקדשים בפילאי (Philai) ובאדפו (Edfu), עמדת הכוהנים ועוד.
-
מיתולוגיה: גיבורים מקומיים כאוסיריס (Osiris), ססוסטריס (Sesostris) וסמיראמיס (Semiramis) מוצגים בספרות היוונית ב'לבוש יווני'.
-
מפעל ההתיישבות וייסוד פוליס: אי-קאנואום (Aï-Khanoum) כדוגמה להתיישבות 'הלניסטית' במזרח המרוחק; אלכסנדריה במצרים, שהייתה למרכז תרבותי ממעלה ראשונה בתקופה ההלניסטית, כמקרה מבחן: האם התמזגו בה יסודות יווניים ומצריים, שמא משתקפת בה השתלטות תרבות אחת על האחרת?
-
תמורות ביחס ל"אחר"?
-
שפה: התפתחות ה'קוינה' (Koine); 'תרגום השבעים'.
-
ספרות: התפתחות סוגות ספרותיות (היסטוריה אוניברסאלית, ספרות אוטופית ועוד); תמורות בשירה (קאלימאכוס [Kallimachos], תאוקריטוס [Theokritos] ואפולוניוס רודיוס [Apollonios Rhodios]); כתיבת היסטוריה מקומית ביוונית: מנתון (Manethon) המצרי וברוסוס (Berossos) הבבלי.
-
העולם ההלניסטי והיהודים.
חומרי הלימוד
מקראות מחקרים ומקורות.
דרישות הקורס
מטלה (20%) ובחינת בית (80%).
יש להגיש את בחינת הבית עד שבוע מיום פרסום הבחינה.
הסטודנטים נדרשים לנוכחות בכל המפגשים ולהשתתפות פעילה במהלך הקורס.
1 אפשר לכתוב בקורס עבודה סמינריונית (לאחר סיום הקורס בהצלחה). העבודה מזכה ב-2 נ"ז (הנוספות לנ"ז של הקורס).
2 הלימוד בכיתה כפוף למספר הנרשמים. במקרים בהם מספר הנרשמים נמוך, הקורס יתקיים באופן מקוון בלבד.