האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

11315 הרצף האוטיסטי (‏אנגלית‎)‏

11315 הרצף האוטיסטי (‏אנגלית‎)‏‏

6 נקודות זכות ברמה מתקדמת עם אפשרות לכתיבת עבודה סמינריונית


עמידה בהצלחה בחובות העבודה הסמינריונית תזכה ב-6 נקודות זכות עס.

שיוך: מדעי החברה / חינוך

שיוך נוסף: מדעי החברה / פסיכולוגיה

תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים, ובכללם הקורסים: פסיכולוגיה התפתחותית (‏10493‎)‏, או פסיכולוגיה בחינוך (‏10125‎)‏, מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה א (‏30111‎)‏, מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה ב (‏30112‎)‏, שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו (‏10285‎)‏, רגרסיה וניתוח שונות (‏10286‎)‏1*, פסיכולוגיה מחקרית: התנסות במחקר ובכתיבה מדעית (‏10851‎)‏1 או קריאה וכתיבה אקדמית למדעי הרוח והחברה (‏10172‎)‏ או קריאה וכתיבה אקדמית למדעי הרוח והחברה עם גישור מערבית לעברית (‏10173‎)‏, והשתתפות במחקרים בפסיכולוגיה ובחינוך‏ (‏91412‎)‏. וכן פטור מקורסי שפה באנגלית ועמידה בדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה.

ידע קודם מומלץ: תקשורת, שפה ודיבור: התפתחות טיפוסית ולא טיפוסית (‏10882‎)‏ וסוגיות בחינוך מיוחד (‏10139‎)‏.

פיתוח הקורס: ד״ר יואב שמעוני, ד"ר דורית סגל

תיאור

העלייה המשמעותית במספר האנשים שאובחנו עם אוטיזם בשני העשורים האחרונים מעוררת עניין רב בקרב חוקרים וחוקרות מתחומי דעת שונים. חלקם מתייחסים לאוטיזם כהפרעה התפתחותית עם מאפיינים ייחודיים ואילו אחרים מתייחסים לאוטיזם כתופעה חברתית.

הקורס מציג את המאפיינים ההתנהגותיים, הקוגניטיביים והרגשיים של אנשים על הרצף האוטיסטי (‏ASD‎)‏ בדגש על השונות שמאפיינת אותם. הוא דן בתהליך האבחון ומסביר את חשיבות האבחון והטיפול המוקדמים. כמו כן, הקורס מפרט את התיאוריות והמחקרים העדכניים ביותר בתחום האוטיזם, ועוסק בהשפעה של אוטיזם על יחסים חברתיים, על מיומנויות תקשורת ועל עיבוד קוגניטיבי וחושי.

מטרות הקורס

1. להציג את השינויים שחלו בהתייחסות הרפואית והחברתית לאוטיזם לאורך השנים.

2. להבין את ההגדרה ואת הקריטריונים לאבחון אוטיזם.

3.ללמוד על המאפיינים החברתיים, התקשורתיים וההתנהגותיים של אנשים שאובחנו על הרצף האוטיסטי.

4. לפתח מיומנויות של חשיבה ביקורתית, ולשפר את יכולות השיחה, הקריאה והכתיבה באנגלית.

נושאי הלימוד:

הקורס עוסק בשבעה נושאים עיקריים: מבוא לאוטיזם; סוגיות באבחון; תקשורת ותפקוד חברתי אצל אנשים עם אוטיזם; מאפיינים התנהגותיים, רגשיים וחושיים ; שימוש ברשתות חברתיות ומשחקי מחשב אצל אנשים על הרצף האוטיסטי; התמודדות משפחתית; שיטות התערבות.

חומר הלימוד

• מקראת מאמרים

The Autism Spectrum (‏English‎)‏

Course Description

The significant increase in the number of people diagnosed with autism over the last two decades has aroused great interest among researchers from various disciplines. Some researchers treat autism as a developmental disorder with unique characteristics, while others treat autism as a social phenomenon. The course explores the behavioral, cognitive, and emotional characteristics of people on the autism spectrum and emphasizes their diversity as individuals. It discusses the diagnostic process and highlights the importance of early diagnosis and intervention. The course also introduces the latest theories and research in the field of autism, and describes the impact of autism on social relationships, communication skills, and cognitive and sensory processing.

Course Objectives

1. To present the changes that have occurred in the medical and social perception of autism over the years;

2. To discuss the definition and the criteria for diagnosing autism;

3. To describe social, communication, and behavioral skills of individuals diagnosed on the autism spectrum;

4. To develop critical thinking and improve conversation, reading, and writing skills in English.

Topics:

The course presents seven main topics: introduction to autism; controversies in diagnosis; communication and social functioning; behavioral, emotional, and sensory characteristics; use of social networks and computer games; family coping; intervention methods.

Learning material:

A reader


1סטודנטים שלמדו את הקורס התנסות במחקר, רגרסיה וניתוח שונות  עד סמסטר 2021ג, פטורים מלימוד הקורסים רגרסיה וניתוח שונות‏ (‏‏‏10286‎‎‎)‏ ופסיכולוגיה מחקרית: התנסות במחקר ובכתיבה מדעית‏ (‏10851‎‎)‏.