10958 חווית הצפייה הקולנועית1
6 נקודות זכות ברמה רגילה
שיוך: מדעי הרוח / קולנוע
תנאי קבלה: הקורסים מבוא לתאוריות קולנועיות, להבין סרטים: מבוא לאמנות הקולנוע. ידע קודם מומלץ: תולדות הקולנוע ב: 1980-1940.
פיתוח הקורס: ד"ר בני בן-דוד, ד"ר סנדרה מאירי
יועצים: פרופ' נורית גרץ, ד"ר בועז חגין, פרופ' רעיה מורג, ד"ר אודיה כהן רז
הקורס מציג מגוון של תאוריות קולנועיות, החל בראשית שנות השבעים של המאה הקודמת וכלה בתאוריות מאוחרות על קולנוע דיגיטלי ואינטראקטיבי, שבאמצעותן מוצגים היחסים בין קיומו הייחודי של הקולנוע וטבעו של המנגנון הקולנועי לבין תהליכי צפייה וחוויה, זאת על פי שלושה מדדים עיקריים: מבט, קול וחושים.
מטרת הקורס היא להגיע להבנה מעמיקה של אופיים של יחסים אלה על פי גישות שונות, ולהקנות כלים מתקדמים לניתוח סרטים ומיומנויות כתיבה על קולנוע באמצעות מתודולוגיות שונות (נאו-מרקסיזם; פסיכואנליזה; פמיניזם; פנומנולוגיה ושילוביהם).
נושאי הלימוד
-
הפרדיגמה הלקאניאנית-אלתוסריאנית: הצגת הרקע לעלייתה של פרדיגמה זו, מבוא לאלתוסר ולקאן ("שלב המראה" הדמיוני והסמלי) ודיון במאמריהם של ז'אן לואי בודרי ודניאל דיין.
-
פסיכואנליזה וקולנוע: מבוא לפסיכואנליזה (פרויד: על החלום, הנרטיב האדיפלי, פטישיזם, פנטזיה); יישום מתודת החלום (קנזל) לניתוח סרטים; הנרטיב האדיפלי בקולנוע (בלור); חווית הצפייה בסרט כפנטזיה (חלום בהקיץ) על פי מץ; תאוריות פנטזיה בשנות התשעים (בעקבות לפלנש ופונטליס) והחזרה ללקאן דרך תאוריית המבט והממשי (מקגאוון).
-
פמיניזם וקולנוע: מבוא לפמיניזם, השפעתה של הפרדיגמה הלקאניאנית-אלתוסריאנית על הפמיניזם הקולנועי בשנות השבעים והשמונים; מאמרה של לורה מלווי; הצגת תאוריות אלטרנטיביות לזו של מלווי (מזוכיזם על פי סטדלר ותאוריית המסקרייד על פי דואון בעקבות ריבייר).
-
פנומנולוגיה וקולנוע; החוויה הכלל-חושית: הגישה הפנומנולוגית שלפיה הקולנוע מפעיל את מערכת כל החושים כמכלול; פרק מספרה של סובצ'אק, Carnal Thoughts; "קולנוע בין-תרבותי" (לפי לורה מרקס) המייצג חוויה המגולמת באופן מוחשי בהקשר של עולם משתנה, פוסט-קולוניאלי – תאוריה של צפייה (וגם חיזיון) הנעוצה בחוש המישוש (haptic visuality), ויישומה ביחס למיניות ומגדר בקולנוע; אתיקה בסרטים תיעודיים; המעבר מהשיטה האנלוגית לדיגיטלית; השילוב בין פנומנולוגיה לתאוריות של חוש המישוש (לפי בארקר).
-
תאוריות של הקול ויחסיו עם הערוץ החזותי: התפתחותן של תאוריות קול (גישות מוקדמות בכפוף לתולדות כניסת הקול לקולנוע והתפתחויות טכנולוגיות); תרגום הפרדיגמה הלקאניאנית-אלתוסריאנית לתאוריות של קול (דואן; סילברמן – מגדר); מישל שיון וה"אקוסמטר"; קול ופמיניזם (לורנס, שיוגרן); פנומנולוגיה של הקול (קונור, בארקר).
-
פוסט-קולנוע: התפתחויות טכנולוגיות המשנות את חוויית הצפייה; תאוריות אודות שילוב טכנולוגיות דיגיטליות ומחשב בקולנוע; חמשת המאפיינים של ה"ניו מדיה" על פי מנוביץ'; "קידוד מחדש" – שתי שכבות ה"ניו מדיה" (תרבותית וטכנולוגית); אן פרייברג ובחינת הטכנולוגיות והתופעות התרבותיות, מאז המאה ה-19, שהולידו את המציאות הווירטואלית ותופעות אחרות ב"ניו מדיה"; קולנוע אינטראקטיבי.
חומר הלימוד
-
ספר הקורס: בן-דוד, בני ומאירי, סנדרה, תאוריות קולנועיות מתקדמות (האוניברסיטה הפתוחה, מהדורה זמנית, 2016).
-
מקראת מאמרים בעריכת ענת זנגר
סרטי הקורס
מכתב מאישה אלמונית (אופולס, 1948); שדרות סנסט (ויילדר, 1950); שיר אשיר בגשם (דונן וקלי, 1952); חלון אחורי (היצ'קוק, 1954); Kiss Me Deadly (אלדריץ', 1955); האיש שידע יותר מדי (היצ'קוק, 1956); השיחה (קופולה, 1974); וידאודרום (קרוננברג, 1983); אישה יפה (מרשל, 1990); פרח הסוד שלי (אלמודובר, 1995); Run Lola Run (טיקוור, 1998); התרסקות (האגיס, 2005)