10953 פרדוקסים1
4 נקודות זכות ברמה מתקדמת עם אפשרות לכתיבת עבודה סמינריונית
עמידה בהצלחה בחובות העבודה הסמינריונית תזכה ב-6 נקודות זכות עס.
נקודות זכות עס יחשבו במניין נקודות הזכות הנדרשות כתנאי קבלה לקורסים אחרים.
שיוך: מדעי הרוח / פילוסופיה
שיוך נוסף: מדעים / מדעים - כללי
תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים, ובכללם אחד מהקורסים מבוא ללוגיקה, פילוסופיה של המדע, לוגיקה מתמטית, לוגיקה למדעי המחשב, וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה.
פיתוח הקורס: פרופ' אמיר הורוביץ, ד"ר יובל אילון ד"ר רמי ישראל, ד"ר מריוס כהן, ד"ר טלי לפן, ד"ר לוי ספקטר
יועצים: פרופ' מאיר חמו, ד"ר דליה דראי
מטרת הקורס להציג בפני הסטודנטים פרדוקסים חשובים – פרדוקסים שיצרו משברים ומהפכות או עוררו תהיות עמוקות בפילוסופיה – ודרכים לפתרונם. התמודדות עם פרדוקס אינה רק אתגר אינטלקטואלי, במהלך הניסיון לפתור פרדוקס עולות שאלות פילוסופיות כבדות משקל שבהן נעסוק בקורס. נעסוק בפרדוקסים מדרגות קושי שונות ומתחומים שונים. הפרדוקסים של זנון, למשל, עוסקים במטפיזיקה: חלל, זמן, ותנועה. בעיית ניוקומב ודילמת האסיר, לעומת זאת, עניינם פעולה רציונלית.
נושאי הלימוד
-
מבוא: מה הם פרדוקסים? מהי חשיבותם? סוגי פרדוקסים; פרדוקס השקרן כדוגמה.
-
הפרדוקסים של זנון – חלל, זמן, ותנועה: יידונו פרדוקס אכילס והצב – לפיו אכילס הנותן לצב יתרון של 100 מטר בתחילת התחרות ביניהם, לעולם לא יוכל להשיג את הצב שכן כל אימת שיגיע לנקודה שהצב היה בה, הצב כבר יהיה בנקודה אחרת – ופרדוקסי התנועה האחרים של זנון.
-
אישוש – פרדוקס העורבים ופרדוקס אבני הברקת: פרדוקסים אלה עניינם באישוש היפותזות, והם מאיימים על עקרון האישוש, שלפיו מקרים פרטיים של הכללות מאששים את ההכללות (למשל, שכל עורב שחור מאשש את ההכללה שכל העורבים שחורים).
-
עמימות – פרדוקס הערמה: החסרת גרגר חול אחד לעולם לא תהפוך ערמה ללא-ערמה, אולם אם כך, נראה שכל אוסף גרגירי חול – גם אוסף המונה גרגר אחד – הוא ערמה, מסקנה שאינה מתקבלת על הדעת.
-
פעולה רציונלית – בעיית ניוקומב ודילמת האסיר: לפניכם קופסה קטנה וקופסה גדולה. בקופסה הקטנה 1,000 ש"ח. תוכן הקופסה הגדולה נקבע בעבר בדרך הבאה. נביא, שכל נבואותיו עד כה התגשמו, ניבא כיצד תנהג. אם הוא ניבא שתיקחו רק את הקופסה הגדולה, הוא הניח בה 1,000,000 ש"ח, ואם הוא ניבא שתיקחו את שתי הקופסאות, הוא לא הניח בקופסה הגדולה דבר. נראה שיש נימוק טוב בזכות נטילת הקופסה הגדולה בלבד, אך נימוק טוב גם בזכות נטילת שתי הקופסאות. נדון בשאלה מה רציונלי לעשות במקרה כזה, והדיון ייכרך בדילמת האסיר, שגם בנוגע אליה יש טיעונים מכריעים בזכות דרכי פעולה רציונליות, כביכול שאינן מתיישבות זו עם זו.
הקורס כולל מקראת מאמרים שמקיפה כ-210 עמודים ומדריך למידה.
1אפשר לכתוב עבודה סמינריונית במסגרת קורס זה, אם כי אין חובה לעשות כן. תנאי להגשת עבודה סמינריונית בקורס זה הוא השתתפות והצגת העבודה באחד ממפגשי הדיון בעבודות סמינריוניות בפילוסופיה. לתיאום הצגת עבודה במפגש יש לפנות לאחראי המפגשים במחלקה כמצויין בתכנית הלימודים לתואר בוגר בפילוסופיה בסעיף הדרישות הסמינריוניות