10934 בטהובן: מורד ורומנטיקן1
6 נקודות זכות ברמה מתקדמת עם אפשרות לכתיבת עבודה סמינריונית
עמידה בהצלחה בחובות העבודה הסמינריונית תזכה ב-6 נקודות זכות עס.
נקודות זכות עס יחשבו במניין נקודות הזכות הנדרשות כתנאי קבלה לקורסים אחרים.
שיוך: מדעי הרוח / מוסיקה
תנאי קבלה: 36 נ"ז עבור קורסים קודמים ובכללם הקורסים מבוא למוסיקה ב, הקורס מבנים הרמוניים א'. וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה.
פיתוח הקורס: ד"ר רון וידברג (כתיבה), הדס גולדשמידט-חלפון; רינה סקוטלסקי, נילי וייס (עריכה)
יועצים: פרופ' אריה ורדי, ד"ר בנימין פרל, ד"ר עדו אברבאיה, ד"ר נחום אמיר
הקורס מתמקד ביצירותיו של אחד הגיבורים הנערצים בתרבות המערב ואחד המלחינים האהובים והמהוללים ביותר בתולדות המוסיקה: לודוויג ואן בטהובן. הקורס בוחן את יצירתו של בטהובן מתוך ההקשר ההיסטורי והסגנוני שלתוכו נולד ובו פעל, ובודק את השפעתם העמוקה של שני הגיבורים הראשיים שקדמו לו, היידן ומוצרט (שהקורס הסגנון הקלאסי מוקדש להם), ואת האופן שבו הפך ליורשם וליוצר מרכזי ברפרטואר הקנוני. סגנונו של בטהובן חרג מזה של בני תקופתו, ומחייב התייחסות כאל תקופה בפני עצמה.
הקורס מתמקד בז'אנרים החשובים שהעסיקו את בטהובן, בהם הסונטות לפסנתר, הסימפוניות, רביעיות המיתרים, הקונצ'רטו ועוד. הדיון עוסק בהיבטים הקשורים בקונטקסט של חיבור היצירות השונות (האקלים הסוציו-פוליטי של התקופה, אירועים מתחום הביוגרפיה האישית ועוד), ומתעמק בניתוח המוסיקה ותהליך כתיבתה.
חומר הלימוד
יחידה 1 |
תקופת בון (1792-1770) |
יחידה 2 |
תקופת וינה הראשונה (1800-1792) |
יחידה 3 |
הסונטות לפסנתר בתקופת וינה הראשונה |
יחידה 4 |
ימי משבר ויצירה (1802-1800) |
יחידה 5 |
הסימפוניות (א): עד 1806 |
יחידה 6 |
הסונטות לפסנתר של "העשור ההרואי" (1814-1803) |
יחידה 7 |
הסימפוניות (ב): 1812-1807 |
יחידה 8 |
רביעיות המיתרים (א) אופוס 18 ו-59 (רזומובסקי) |
יחידה 9 |
האופרה פידליו |
יחידה 10 |
רביעיות המיתרים (ב) ומוסיקה קאמרית (1814-1808)2 |
יחידה 11 |
המראה והתכנסות (א): סונטות לפסנתר מאוחרות2 |
יחידה 12 |
המיסה סולמניס והסימפוניה התשיעית2 |
יחידה 13 |
המראה והתכנסות (ב): רביעיות מיתרים אחרונות (1826-1816)2 |
חומר הלימוד כולל תקליטור ובו הקלטות של היצירות הנלמדות ודוגמאות התווים.
1 אפשר לכתוב עבודה סמינריונית במסגרת קורס זה, אם כי אין חובה לעשות כן. העבודה תוכל להיות עבודת ניתוח, עבודה בעלת אופי עיוני, או שילוב של שתי הגישות.
2 יחידות אלה עדיין אינן נלמדות.