האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10833 בין מדע ורוח: מבוא ללימודים הומניסטיים (‏אנגלית‎)‏

10833 בין מדע ורוח: מבוא ללימודים הומניסטיים (‏אנגלית‎)‏‏

6 נקודות זכות ברמה רגילה

 

שיוך: מדעי הרוח / ספרות

תנאי קבלה: פטור מקורסי שפה באנגלית.

- הקורס יילמד בשפה האנגלית -

פיתוח הקורס: ד"ר מיכאל פיגנבלט

מדע ורוח: מבוא ללימודים הומניסטיים

קורס זה נועד עבור סטודנטים ללא רקע משמעותי ב"מדע ורוח" ומציע סקירה רחבה של תפיסות והתפתחויות מרכזיות במדעי הרוח למין העת העתיקה ועד לתקופה המודרנית. במהלך הקורס ייבחנו שלוש תפיסות עיקריות של מדעי הרוח כפי שהן התבטאו בהיסטוריה של המערב: לימודים הומניסטיים כפי שנתפסו מימי קדם ועד לרנסנס, הופעת מדעי האדם בעקבות המהפכה המדעית ותקופת הנאורות, והתפתחויות אחר הנאורות הכרוכות בגישה ביקורתית כלפי הנחות הנאורות עצמה.

הקורס מתחיל בבחינת סוגים של ידע: האם קיים הבדל ממשי בין סוג הידע הקיים בלימודים הומניסטים לבין סוג הידע הקיים במדעי הטבע? בהקשר זה ייבחנו התפקידים של ערכים, דמיון, רטוריקה וסימפטיה בהשגת ידע. הסטודנטים ילמדו לבחון באופן ביקורתי מושגים כגון "לימודים הומניסטיים" המבוססים על הרעיון של הומניזציה באמצעות ידע, פיתוח האני באמצעות דיאלוג עם סופרים נערצים, השימוש בידע על מנת לעצב מודלים חדשים של החברה, רעיון הקידמה, וביקורת על תפיסות אוניברסליות של אמת וידע.

-------------------------

Science and Spirit: An Introduction to the Humanities

This course is designed for students with little familiarity with the Humanities. It aims to provide a broad overview of different conceptions of the humanities and their major historical developments from antiquity to modern times. The course examines three main conceptions of the humanities in western history: humanistic studies as it was conceived from antiquity to the Renaissance, the emergence of human sciences following the scientific revolution and the Enlightenment, and post-Enlightenment developments that involve critical consciousness regarding the assumptions of Enlightenment thought.

The course begins with an inquiry into the differences between knowledge in the humanities and knowledge in the sciences by considering the role of values, imagination, rhetoric and sympathy in the pursuit of knowledge. It then examines central conceptions of the humanities such as: the attempt to “humanize” through knowledge, self-development through dialogue with esteemed authors, the role of scientific knowledge in the design of new societies, the idea of progress, and the critique of universal conceptions of truth and knowledge.

The course includes focus on major thinkers who have exemplified and influenced the idea of humanistic learning, such as the ancient thinkers Plato and Cicero, Renaissance writers like Pico della Mirandola and Montaigne, leading exponents of scientific approaches to knowledge like Francis Bacon, Enlightenment thinkers like Immanuel Kant and Condorcet, and post-Enlightenment thinkers such as Nietzsche and Heidegger. Examples from literature, including Shakespeare, Mary Shelly, Kafka, J.L. Borges and Clarice Lispector will be used to illustrate the changing conceptions of humanistic learning.