10792 מבוא לתאוריות קולנועיות
6 נקודות זכות ברמה רגילה
שיוך: מדעי הרוח / קולנוע
ידע קודם מומלץ: הקורסים להבין סרטים: מבוא לאמנות הקולנוע, תולדות הקולנוע א: 1939-1895.
פיתוח הקורס: ד"ר בני בן-דוד, ד"ר סנדרה מאירי
יועצים: פרופ' נורית גרץ, ד"ר רז יוסף, ד"ר אודיה כהן-רז, פרופ' רעיה מורג
נושאי הלימוד
-
ההוויה הקולנועית: המדיום והאסתטיקה (סגנון) הקולנועיים, תוך התייחסות למושג הריאליזם בתאוריות ה"קלאסיות" של ורטוב, קרקאוואר ובאזן, המשמשות כנקודת מוצא לדיונים ולמודלים תאורטיים של תאוריות מאוחרות יותר (של פזוליני ודלז).
-
פורמליזם: תחבולות צורניות, הן כאלה המשותפות לקולנוע ולספרות (סינקדוכה, מטפורה, מטונימיה) והן הייחודיות לקולנוע (קלוז-אפ, תנועה, עריכה, מעברים בין שוטים), על פי התאוריות של ארנהיים, באלאש, טיניאנוב ואייזנשטיין בדבר האסתטיקה הייחודית של הקולנוע.
-
קוגניטיביזם: מהו סוד הקסם של הקולנוע הפופולרי (מן הזרם המרכזי)? כיצד הצופה מעבד את המידע המועבר בסרט? דיון במודל הצפייה של נואל קרול, המציג את היבטי המבע הקולנועי ההופכים את הסרט לנגיש ומהנה, ובתאוריה של אנדרסון בדבר המשותף בין תהליך הצפייה לתהליכים קוגניטיביים ובדבר קליטת הסאונד.
-
נאו-פורמליזם: החיבור בין הפורמליזם הקלאסי לקוגניטיביזם על פי בורדוול ותומפסון, המערערים על הגישה הקוגניטיבית ועל ההבחנה בין קולנוע פופולרי לקולנוע "אמנותי".
-
קולנוע ושפה: האם הקולנוע הוא שפה? אם כן, כיצד אפשר להגדירה? נציג תאוריות קולנועיות הבודקות את מערכת הסימנים (סמיוטיקה) הייחודית של הקולנוע ואת המבנה (סטרוקטורה) שלה – שני תחומים שהתגבשו למתודולוגיה: סמיולוגיה/סמיוטיקה וסטרוקטורליזם.
-
קולנוע ואידאולוגיה: אופיו של הייצוג הקולנועי וסוגיית צביונו של הייצוג/תאור הקולנועי בשלושה היבטים מרכזיים: טכנולוגיה, אסתטיקה ואידאולוגיה. דיון במסה המפורסמת של ולטר בנימין, "יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני" (1938) ובתאוריות מסוף שנות השישים המושפעות מן המרקסיזם ומן הנאו-מרקסיזם של אלתוסר.
חומר הלימוד
-
הספר מבוא לתאוריות קולנועיות מאת בני בן-דוד וסנדרה מאירי (האוניברסיטה הפתוחה, 2015).
-
צפייה בסרטים