10590 היבטים כוליים ביצירות הרב-תחומיות באמנות המאה ה-20
10590 היבטים כוליים ביצירות הרב-תחומיות באמנות המאה ה-201
6 נקודות זכות ברמה מתקדמת עם אפשרות לכתיבת עבודה סמינריונית
עמידה בהצלחה בחובות העבודה הסמינריונית תזכה ב-6 נקודות זכות עס.
נקודות זכות עס יחשבו במניין נקודות הזכות הנדרשות כתנאי קבלה לקורסים אחרים.
שיוך: מדעי הרוח / תולדות האמנות
תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים, ובכללם הקורס אמנות מודרנית ועכשווית (או הקורס אמנות בעידן הטכנולוגי שאינו מוצע עוד), וכן פטור מקורסי שפה באנגלית ועמידה בדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה.
פיתוח הקורס: ד"ר מירה בנאי (כתיבה)
יועצים: ד"ר עדינה מאיר-מריל, פרופ' משה צוקרמן, פרופ' זיוה עמישי-מייזליש, ד"ר ענבל בן-אשר גיטלר, ד"ר אליק מישורי
רעיון הכּוּלִיוּת ויצירת האמנות הכּוּלִית (Gesamtkunstwerk), ששורשיהם בגרמניה של המאה ה-19 בהגותם של שֶלינג והֶגֶל, הם החוט המקשר בין הנושאים הנידונים בקורס. באמצעות דיון נרחב ביצירות אמנות מורכבות ורב-תחומיות מראשית המאה ה-20 עד ימינו, תוצג הזיקה ההדוקה של האמנות למציאות ויידון מפגש היצירה האמנותית עם סוגיות חברתיות, כלכליות, טכנולוגיות ופוליטיות. בספר הקורס נבחנים ומודגמים המדיומים האמנותיים השונים (קולז' ואסמבלז', מיצב ומיצג, אמנות וירטואלית ואינטראקטיבית) המגלמים בתוכם את רעיון הכּוּליות ואת הקשר שנוצר בינם לבין המערך החושי של המתבונן.
נושאי הלימוד
-
התפתחות רעיון הכּוּלִיוּת והאמנות הכּוּלִית (Gesamtkunstwerk)
-
ההגות התאורטית של רעיון האמנות הכּוּלית בהקשרים פוליטיים, חברתיים, כלכליים וטכנולוגיים
-
היבטים כּוּליים ביצירות אמנות במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20
-
הקולז' והאסמבלז' – הגדרה וזיקה לרעיון הכּוּליות; קופסה-תאטרון – בין האסמבלז' למיצב
-
מיצבים – הגדרה וזיקה לרעיון הכּוּליות; מיצבים בחלל סגור; מיצבים של מעטפת; מיצבים במרחב הפתוח; מיצבים של חדר שינה; מיצבים של זיכרון: כשהמוזות שותקות
-
מיצגים – הגדרה וזיקה לרעיון הכּוּליות; אפקט הכּוּליות במופע, באירוע (הפנינג), בפעולה ובמיצג
-
בפתחה של המאה ה-21: אמנות וירטואלית ואמנות אינטראקטיבית – אמנות הווידאו, חוויית הסביבה הווירטואלית, ריבוי ממדים חושיים בו-זמניים
חומר הלימוד
-
ספר הקורס: היבטים כּוּלִיים ביצירות הרב-תחומיות באמנות המאה ה-20
-
מדריך למידה
-
אסופת מאמרים
במהלך הקורס ייערך ביקור באחד המוזאונים בארץ או בגלריה לאמנות. הנוכחות במפגש ההנחיה הראשון ובסיור במוזאון – חובה.
1 אפשר לכתוב עבודה סמינריוניות בקורס, אם כי אין חובה לעשות כן.