10270 סטייה חברתית
6 נקודות זכות ברמה רגילה
שיוך: מדעי החברה / סוציולוגיה ואנתרופולוגיה
ידע קודם מומלץ: הקורסים מבוא לסוציולוגיה, פסיכולוגיה חברתית.
פיתוח הקורס: ד"ר דפנה הירש, ארנה זיידנפלד, פנחס שטרן
אחראית אקדמית: ד"ר דפנה הירש
יועצים: פרופ' מנחם אמיר, פרופ' נחמן בן-יהודה, פרופ' מימי אייזנשטדט, פרופ' מוטי רגב
מטרות הקורס
-
להקנות הבנה אינטלקטואלית של התחום על ידי הכרת הספרות התאורטית בנושא הסטייה החברתית;
-
להקנות הבנה "מעשית", כלומר יכולת יישום התאוריה במצבים מחיי היומיום, תוך היכרות עם מקרי מבחן בתחום הסטייה החברתית מן החברה האמריקנית ומן החברה הישראלית;
-
להקנות הבנה "מעשית", כלומר יכולת יישום התאוריה במצבים מחיי היומיום;
-
להקנות הבנה "רגשית", כלומר יכולת הבנה של הסוטים ושל מעשיהם וכן הבנת הגינוי כלפיהם.
הלימוד בקורס מבוסס על הספר על הסטייה (תרגום: יורם שדה; האוניברסיטה הפתוחה, 2002) שהוא תרגום הספר:
E. Goode, Deviant Behavior, 6th ed. (Prentice Hall, 2000)
וכן על מקראת מאמרים המתמקדים במקרי מבחן מן החברה הישראלית.
מבנה הקורס
חלק א עומד בעיקר על ההבחנה בין תאוריות פוזיטיביסטיות לתאוריות קונסטרוקציוניסטיות של הסטייה.
חלק ב מתמקד בצורות סטייה נפוצות: התנהגות עבריינית (בעיקר: רצח, אונס, פשיעת צווארון לבן, עבריינות נוער, ועבריינות סייבר); שימוש בסמים בלתי חוקיים ובסמים חוקיים (וטבק); אימהוּת לא קונבנציונלית וסטייה; סטיות בתחום המין; תכונות גופניות כסטייה (נכויות, אינטרסקסואליות, השמנת-יתר ואנורקסיה); וסטייה קוגניטיבית (הצטרפות לכתות דתיות, פארא-פסיכולוגיה).
מקראת המאמרים מפתחת כמה מן הסוגיות התאורטיות המרכזיות בתחום הסטייה החברתית, ביניהן פאניקה מוסרית, מדיקליזציה של הסטייה וגישות פוסט-סטרוקטורליסטיות לחקר הסטייה.