האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10125 פסיכולוגיה בחינוך

10125 פסיכולוגיה בחינוך‏

6 נקודות זכות ברמה רגילה

 

שיוך: מדעי החברה / חינוך

לא נדרש ידע קודם.

פיתוח הקורס: פרופ' דורית אולניק-שמש (‏ראש צוות הפיתוח‎)‏; פרופ' דורית אולניק שמש ודפנה ארליך (‏עריכה מדעית (‏‏; תמי דומאי ועדנה רון (‏תרגום ספר הקורס‎)‏ ‏; ד"ר יעל גרינשטיין (‏כתיבת מדריך הלמידה‎)‏. הדר יעקובסון (‏עריכה‎)‏.

תיאור הקורס ומטרותיו:

הקורס חושף את הסטודנטיות והסטודנטים לתחום הפסיכולוגיה החינוכית כאחד מענפי הפסיכולוגיה וכתחום בלתי נפרד מעולם החינוך, תוך התמקדות על חקר והבנה של התהליכים הפסיכולוגיים, הנפשיים, הקוגניטיביים והרגשיים הקשורים ללמידה, להוראה ולחינוך.

מטרות הקורס הן:

• ביסוס הידע של תחום הפסיכולוגיה החינוכית באמצעות היכרות ותיאור של הנושאים העיקריים הנכללים בו, לרבות גישות, תיאוריות, מודלים, מושגים תיאורטיים מרכזיים ומחקרים אמפיריים המלווים תחום זה.

• יצירת אינטגרציה בין תחומי ידע שונים לצורך הבנה רב-ממדית של תחום הפסיכולוגיה החינוכית, תוך הדגשת התמודדותם של מורות ומורים ושל תלמידות ותלמידים בסביבה התלויה בהקשרים שונים.

• יישום הידע בתחום הפסיכולוגיה החינוכית לתהליכים המתרחשים יום-יום במסגרות חינוכיות שונות – פורמליות ובלתי-פורמליות – בגילים שונים, בשלבי התפתחות שונים ובקרב ילדים עם צרכים שונים ומאפיינים מגוונים.

חומר הלימוד

ספר הקורס

תרגום לעברית של הספר:

Woolfolk, A. (‏2019‎)‏. Educational psychology (‏14th edition‎)‏. Pearson.

מדריך למידה המלווה את הקריאה בספר הקורס ובו הרחבות, הבהרות, העשרה וכן שאלות ותרגילים שמטרתם להטמיע את הנושאים המופיעים בספר הקורס .

נושאי הלימוד

1. מבוא (‏מאפייני הפסיכולוגיה החינוכית, הוראה, למידה ומחקר‎)‏.

2. חלק ראשון: תלמידות ותלמידים (‏התפתחות קוגניטיבית, העצמי והתפתחות חברתית ומוסרית, הבדלים בין לומדים ושונות בצורכי הלמידה, התפתחות השפה ושונות בשפה, תרבות ושונות‎)‏.

3. חלק שני: למידה והנעה (‏מוטיבציה‎)‏ (‏גישות התנהגותיות -ביהביוריסטיות ללמידה, תיאוריות קוגניטיביות על למידה, תהליכי חשיבה מורכבים, קונסטרוקטיביזם ועיצוב סביבות למידה, השקפות חברתיות-קוגניטיביות על למידה ועל הנעה -מוטיבציה, הנעה- מוטיבציה בלמידה ובהוראה.

4. חלק שלישי: הוראה והערכה (‏ניהול סביבות למידה, ללמד כל תלמידה ותלמיד‎)‏.