Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 79 סיגל עדן, אסנת לנדאו ) Baumann et al., 2023; Matthys & Schutter, 2022 .( הסבר נוסף למידת ניתוק מוסרי גבוהה יותר אצל ילדים עם BD הוא הפרשנות המייחסת כוונות עוינות לצד השני, כאשר לעיתים הפרשנות אינה מותאמת למציאות ) Matthys & Schutter, 2022 .( ילד עם BD משתמש במנגנוני הגנה כדי להתמודד עם תגובותיו הקיצוניות והבלתי נשלטות, וניתוק מוסרי מאפשר לו להתמודד עם הקושי ) Thornberg, 2023 .( עוד בהתאם להשערתנו, נ מצא קשר בין ניתוק מוסרי לבריונות ברשת אצל שתי קבוצות המחקר , כאשר ילדים עם רמת ניתוק מוסרי גבוהה הראו רמה גבוהה של בריונות ברשת בתוק פים , קורב נות וצופ ים מהצד. מחקרים קודמים לא היו חד משמעיים, כשחלקם הציגו קורלציה חיובית בין המשתנים והסבירו את האנונימיות וחוסר נוכחות הורית במרחב הווירטואלי כהזדמנות המאפשרת לייצר אשליה שהפוגע אינו נפגע ומתוך כך להתנהג באופן לא מוסרי ) Lazuras et al., 2019; Wang & Nagi, 2020; Zych et al., 2020 ( . אחרים לא מצאו קשר בין המשתנים , בשונה מהמחקר הנוכחי ) Bauman & Pero, 2011; Perren & Gutzwiller- Helfenfinger, 2012 .( נראה, ש ניתוק מוסרי מסייע להימנע מאשמה ואחריות על התנהגויות פוגעניות. לרוב, ילדים ומתבגרים המצדיקים את מעשיהם יכולים להמשיך ולהתנהג באופן פוגעני מבלי לפגוע בדימוי העצמי שלהם, בזכות מתן סיבות לגיטימיות למעשיהם ) Thornberg, 2023 .( סיכום ומגבלות המחקר כבכל מחקר, גם למחקר זה יש מגבלות. המדגם קטן יחסית שכן גיוס המשתתפים היה מאתגר במיוחד בקרב ילדים עם BD . נדרשו אישורי הורים, והורים לילדים עם BD נטו להיות חשדנים ופחות לשתף פעולה. בנוסף, השכיחות הנמוכה של ההפרעה והשכיחות הגבוהה שלה אצל בנים הקשתה למצוא משתתפות בנות. לרוב בנות בגילאי ם אלה אינן לומדות בבתי - ספר ייעודיים ל - BD אלא בבתי - ספר להפרעות נפשיות, שכן הן נוטות להפגין התנהגויות מופנמות יותר . כמו כן , מחקר זה השתמש בדיווח עצמי ויש לקחת בחשבון את היבט הרצייה החברתית. מחקר זה ייחודי במספר היבטים. זה המחקר הראשון בישראל שבדק בריונות ברשת באוכלוסיית ילדים עם BD , ובין הבודדים בקרב ילדים אלה בגילאים צעירים בעולם. בנוסף, ככל הידוע לנו מחקרים קודמים לא בדקו את הקשר בין ניתוק מוסרי לבריונות ברשת אצל ילדים צעירים עם BD בהשוואה לילדים בהתפתחות תקינה. המחקר מספק תובנות חשובות לגבי בניית תוכניות התערבות להתמודדות עם בריונות ברשת עבור ילדים בגילאים צעירים, בפרט ילדים עם BD , ומחזק את הצורך בהתערבות מניעתית המתמקדת בפיתוח אחריות, אקטיביות ובטחון עצמי כאמצעים להפחתת הניתוק המוסרי. נראה, כי תוכניות התערבות הכוללות מתן כלים רגשיים, לימוד כישורי ויסות עצמי ומתן הכוונה לשמירת ביטחון ברשת יכולות למנוע בריונות ברשת ) Chicote- Beato et al., 2024 .( תודות תודה לבתי הספר שהשתתפו במחקר ולכל הילדים ששיתפו פעולה, במיוחד לגילי, שירה, אביטל ושרה, סגני בית - הספר ויועצי בית - הספר. מקורות ברמן, צ' )עורכת( ) 2018 .( ילדים בישראל – שנתון סטטיסטי 2017 . ירושלים: המועצה הלאומית לשלום הילד. פרישמן .) 2024 (. סיכום הממצאים בתחומי המשרד לביטחון לאומי: ניתוח מגמות בין השנים 1994-2023 והשוואה בינלאומית. ישראל: https://www.gov.il/BlobFolder/reports/hbsc_2023/he/publications_HBSC%20- %20%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8%20%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C %20%D7%9C%D7%A9%D7%A0%D7%AA%202023.pdf Bachmann, C. J., Scholle, O., Bliddal, M., Dosreis, S., Odsbu, I., Skurtveit, S., & Scott, S. (2024). Recognition and management of children and adolescents with conduct disorder: A real-world data study from four western countries. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 18 (1), 1-11 . https://doi.org/10.1186/s13034-024-00710-6 Baltar, F., & Brunet, I. (2012). Social research 2.0: virtual snowball sampling method using Facebook. Internet Research, 22 (1), 57-74.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw