Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 75 סיגל עדן, אסנת לנדאו נמצא קשר בין שלושת ההיבטים של בריונות ברשת רק בקרב ילדים עם .BD הממצאים מרחיבים את הבנת התופעה בקרב ילדים צעירים בכלל ואת הקשר שלה לניתוק מוסרי בקרב ילדים עם BD בפרט, ועשויים להוביל לפיתוח תוכניות להתערבות מניעתית עבור ילדים, הורים ואנשי חינוך. מילות מפתח: בריונות ברשת, ניתוק מוסרי, הפרעת התנהגות, ילדים. מבוא תופעת הבריונות ברשת מעוררת דאגה עמוקה לנוכח השלכותיה המזיקות על בריאותם הנפשית והתפתחותם החברתית של ילדים. גיל תחילת השימוש ברשת הולך ויורד, כאשר ילדים בני 9-16 נמצאים מרבית מהזמן מול מסכים, והסיכוי למעורבות בבריונות ברשת גובר ) Chicote-Beato et al., 2024 (. אחד ההיבטים החברתיים - ר גשיים שנמצא קשור לבריונות ברשת הוא ניתוק מוסרי ) Zych et al., 2020 (. עם זאת, ישנם מחקרים, שמצאו כי מאפיין זה קשור יותר לבריונות מסורתית פנים מול פנים מאשר לבריונות ברשת, והנושא דורש מחקר נוסף ) Bauman & Pero, 2011; Perren & Gutzwiller-Helfenfinger, 2012 .( ילדים עם הפרעת התנהגו ת ) Behavioral Disorder – BD (, בהם מתמקד המחקר הנוכחי, מגלים לעיתים קרובות מידה גבוהה של ניתוק מוסרי ) Xie et al., 2024 (. עם זאת, ולמרות קשרים שהוכחו עם בריונות ברשת, ככל הידוע לנו טרם נחקרה התופעה והקשרים עם ניתוק מוסרי בקרב אוכלוסייה זו. ניתוק מוסרי וילדים עם הפרעת התנהגות BD לרוב באה לידי ביטוי בהפרת הזכויות של האחר, כמו תוקפנות והרס רכוש, ובבעיות בשליטה עצמית ובוויסות עצמי של רגשות ושל התנהגויות. וויסות עצמי הוא היכולת לשלוט באופן רצוני על המצב הרגשי ולהגיב באופן מותאם לאותו מצב ) Freitag et al., 2023; Lazuras et al., 2019 (. הסיבות להפרעה ודרגות הקושי השונות בוויסות ושליטה עצמית, שונים בין אדם לאדם ובאבחנות השונות. העיקריות שבהן: Oppositional Defiant Disorder (ODD) ו - (CD) Conduct Disorder (American Psychiatric Association, 2022) . השכיחות העולמית של BD נעה בין 4%-2% ומשתנה בי ן מדינה למדינה, ושכיחה יותר בקרב זכרים ביחס של 2- 2.5:1 ) Bachmann et al., 2024 (. בישראל חלה עלייה בשכיחות הילדים עם BD והפרעות רגשיות בחינוך המיוחד )ברמן, 2018 .( את המושג 'ניתוק מוסרי', בו מתמקד מאמר זה, הטמיע בנדורה. משמעו תהליך קוגניטיבי של ארגון מחדש, המאפשר לאנשים להתנתק מהסטנדרטים המוסריים הפנימיים שלהם ולהתנהג באופן לא מוסרי מבלי לחוש מצוקה ) Bandura, 2018; Newman et al., 2020 (. ניתוק מוסרי משקף קושי בוויסות עצמי, כאשר בשל וויסות לקוי מתנתק האדם מהמעשה הבלתי מוסרי על ידי שינוי הערכת המעשה והסרת אחריות, תוך פגיעה באחרים, מבלי לחוות אשמה או רגשות גינוי עצמי. תהליכים שונים יכולים לבוא לידי ביטוי במהלך הניתוק המוסרי, כמו השפלת הקורבן, הצדקת המעשה הבלתי מוסרי ופיזור אחריות ) Barkoukis et al., 2016; Lo Cricchio et al., 2021 (. מחקר שנעשה בשבדיה הצב יע על הקשר בין ניתוק מוסרי גבוה להתנהגות בריונית אצל ילדים בני 10 והראה, כי ו ו יסות עצמי חיוני להתנהגות מוסרית ) Bjärehed et al., 2021 ( . לרוב, ילדים ומתבגרים, המצדיקים את מעשיהם, יכולים להמשיך ולהתנהג באופן פוגעני לאורך זמן ולשמור על דימוי עצמי חיובי בשל מתן מטרה ראויה למעשיהם ) Thornberg, 2023 (. ילדים ומתבגרים עם BD נוטים לעיוותי חשיבה ומתן פרשנות המייחסת כוונות עוינות לאחרים במצבים חברתיים שליליים. הם מתקשים בהבנת נקודת מבטו של האחר ונוטים להתמקד בגורמים חיצוניים, כאשר ישנו קשר בין ייחוס כוונות עוינות להתנהגות תוקפנית ) Matthys & Schutter, 2022 ( . לכן, בשל מאפייני ההפרעה והקשיים הבאים לידי ביטוי בוויסות עצמי ובשליטה עצמית, קיים סיכון לניתוק מ וסרי בקרב ילדים אלו. מחקר זה מתמקד בקשר בין ניתוק מוסרי לבריונות ברשת, כאשר חלק מהמחקרים מצאו קשר בין ניתוק מוסרי גבוה לביצוע בריונות ברשת בקרב ילדים Zych et al., 2020) (, ומאידך אחרים לא מצאו קשר ביניהם ) Bauman & Pero, 2011; Perren & Gutzwiller-Helfenfinger, 2012 (. נראה שהנושא דורש מחקר נוסף, כמו גם בקרב ילדים עם BD שטרם נחקרו בהקשר זה . בריונות ברשת וילדים עם הפרעת התנהגות בעשורים האחרונים השימוש ברשת גדל בקרב כל קבוצות הגיל ברחבי העולם, עם יותר מ -4 מיליארד ם משתמשי שנת ב 2021 ) Cai et al., 2023 (. השימוש במדיה חברתית הפך לחלק יומיומי בחייהם של ילדים ונוער
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw