Chais2025_Heb_and_Eng-web
74 ע מאחורי המסך: בריונות ברשת וניתוק מוסרי בקרב ילדים עם הפרעת התנהגות ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה מאחורי המסך: בריונות ברשת וניתוק מוסרי בקרב ילדים עם הפרעת התנהגות אסנת לנדאו אוניברסיטת בר - אילן osnlandau2@gmail.com סיגל עדן אוניברסיטת בר - אילן sigal.eden@biu.ac.il Behind the Screen: Cyberbullying and Moral Disengagement Among Children with Behavioral Disorders Sigal Eden Bar-Ilan University sigal.eden@biu.ac.il Osnat Landau Bar-Ilan University osnlandau2@gmail.com Abstract This research focuses on cyberbullying and its relationship with one of the social-emotional characteristics— moral disengagement. Despite the challenges that children with behavioral disorders (BD) face in both violence and moral disengagement contexts, this topic has not yet been explored in this population. The aim of the current study is to examine the phenomenon of cyberbullying among children aged 9-12 with BD and to investigate the relationship between this phenomenon and moral disengagement compared to typically developing children. The study involved 87 children aged 9-12 ( M = 10.29, SD = 0.99), of whom 37 were diagnosed with BD and 50 were typically developing. The research included questionnaires on internet use, cyberbullying, and moral disengagement. The findings showed that children with BD are more involved in cyberbullying as perpetrators, victims, and bystanders, and exhibit higher levels of moral disengagement compared to typically developing children. Among children with BD, a positive correlation was found between the level of moral disengagement and involvement in cyberbullying (both as victims and bystanders). Additionally, a relationship between the three aspects of cyberbullying was found only among children with BD. The findings enhance the understanding of the phenomenon among young children in general and its connection to moral disengagement among children with BD in particular. They may lead to the development of preventive intervention programs for children, parents, and educators. Keywords: Cyberbullying, Moral Disengagement, Behavioral Disorders, Children. תקציר מחקר זה מתמקד בבריונות ברשת ובקשר עם אחד המאפיינים החברתיים - רגשיים – ניתוק מוסרי. למרות הקשיים שמראים ילדים עם הפרעת התנהגות ) Behavioral disorder - BD ( הן בהקשר לאלימות והן בהקשר לניתוק מוסרי, נושא זה טרם נחקר באוכלוסייה זו. מטרת המחקר הנוכחי הינה לבחון את תופעת הבריונות ברשת בקרב ילדים בני 9-12 עם BD , ולבדוק את הקשר בין תופעה זו וניתוק מוסרי בהשוואה לילדים בהתפתחות תקינה. במחקר השתתפו 87 ילדים בגילאי 9-12 ) M = 10.29, SD = 0.99 (, מהם 37 אובחנו עם BD ו -50 בהתפתחות תקינה. המחקר כלל שאלונים על שימוש ברשת, בריונות ברשת וניתוק מוסרי. הממצאים הראו, כי ילדים עם BD מעורבים יותר בבריונות ברשת כתוקפים, קורבנות וצופים מהצד, ומפגינים רמות גבוהות יותר של ניתוק מוסרי בה שוואה לילדים בהתפתחות תקינה. בקרב ילדים עם BD , נמצא קשר חיובי בין רמת הניתוק המוסרי ומעורבות בבריונות ברשת )כקורבנות וכצופים מהצד(. בנוסף,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw