Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 71 לירון לוי - נדב, תמר שמיר - ענבל, אינה בלא ו את תחומי העניין של הלומדים וכוללות נושאים עכשוויים וחוויות יום - יומיות מעולמם של התלמידים. עוד ציינו המורים, פעילויות לימודיות אשר לא נכללות באוריינות ב"מ וכוללות פעילויות שבהן התלמידים יכולים לבטא את עצמם באופן יצירתי. שימוש זה כולל בין השאר תרגול של כתיבה באנגלית, הפקת שער לעבודה ואיור סצנה מסיפור שנלמד. לדברי המורים, שימושים אלה, מאפשרים לקיים פעילויות ה מאתגרות את היצירתיות בקרב תלמידים שאצלם היכולות האומנותיות לא בולטות. המורים מציינים כי השימוש בכלי במ"י חוויתי מאוד עבור התלמידים אך לצד זה גם לימודי, מ כיוון שהתלמידים נדרשים לכתוב את ההנחיה לכלי בצורה מדויקת ולהמשיך ולחדד אותה בהתאם לתוצאות המתקבלות. נראה כי המורים החדשניים , אשר אימצו את השימוש בכלי במ"י כבר בראשית הדרך, פיתחו פעילויות למידה המאפשרות להכיר את מגוון השימושים האפשריים בכלי במ"י ו לתרגל אותם בכיתות הלימוד. כפי שנמצא במחקרים קודמים, דומה שמורים בעלי ידע טכנולוגי לשימוש בכלי ב"מ הם בעלי הבנה טובה יותר של התרומות הפדגוגיות האפשריות של כלי ב"מ ) Celik, 2023 ( . שימוש חיובי נוסף שהמורים דיווחו עליו הוא עבודה אישית עם צ'ט מבוסס במ"י . המורים מסבירים כי העבודה עם כלי במ"י, בעיקר מסוג צ'ט המשמש כסוכן שיחה, מאפשרת לתלמיד המשתמש ללמוד באמצעות אינטראקציה חברתית זו. בפעילויות מסוג זה התלמידים משוחחים עם הצ'ט ונעזרים בו כדי לבצע את משימות הלמידה שהוטלו עליהם. המורים הסבירו כי כלים אלה יכולים לשמש כמדריך אישי עבור התלמידים, לענות להם לשאלות אשר מעניינות אותם ובכך לחס ו ך מהם הצורך בהמתנה למורה. אפשרות זו בה כלי במ"י משמשים כמדריך אישי עבור תלמידים נפוצה ביותר בספרות המחקרית ) Chen et al., 2020; Huang et al., 2021; Mhlanga, 2023; Ng et al., 2023; Rudolph et al., 2023a; Sok & Heng, 2023 ( ונראה כי זו אחת המעלות הגדולות של השימוש בצ'טים מבוססי במ"י. אופן שימוש זה, ב ו התלמיד יכול ללמוד לבד ולפתח את יכולותיו םתוא להסבר על "טווח ההתפתחות הקרובה" ) Zone of Proximal Development – ZPD ( של ויגוצקי ) Vygotsky, 1978 (. אך הפעם, בשונה מרעיונותיו של ויגוצקי, בהם המבוגר הוא זה שמסייע לתלמיד להתפתח וללמוד, התלמיד עושה זאת בעצמו, מול כלי צ'ט מבוסס במ"י, המדמה תקשורת עם בן אנוש. באוריינות ב"מ מוסבר כי כדאי לעצב פעילויות למידה המעודדות אינטראקציה חברתית עם סוכני שיחה מבוססי במ"י )שיקול עיצובי 11 – אינטראקציה חברתית(. הכותבים מראים כי תלמידים מעדיפים לקיים אינטראקציה עם סוכני שיחה שיש להם יכולות חברתיות - רגשיות והשימוש בהם דומה יותר לשיחה אנושית. שימוש מס וג זה מקדם שיתוף פעולה, שיח וגורם להנאה בקרב התלמידים. פן נוסף, ומשמעותי ביותר בשימוש האישי של התלמידים בכלים, הוא הימנעות מהשתתפות בשיעור, בשל חשש משיפוט או ביישנות. העבודה האישית של התלמיד מול צ'ט - בוט נקיה מחשש שמע רגשותיו יפגעו מהערות של תלמידים אחרים ) Tajik & Tajik, 2023 (. תלמידים לא צריכים להתבייש לשאול את הצ'ט שאלות ) Chan & Tsi, 2023 (, אשר לא היו מעזים להעלות בפני הכיתה כולה. באופן זה, כלי במ"י עשויים לקדם יצירה של סביבת למידה נוחה ונטולת שיפוט ומתחים עבור תלמידים ) Ifelebuegu et al., 2023 .( יתרונות אלה בשימוש בכלי במ"י תורמים לכך שהלמידה תהיה פעילה ורלוונטית יותר עבור התלמידים. השימוש בכלי במ"י עשוי לעודד את התלמידים לקחת חלק בפעילות לימודית ) Ifelebuegu et al., 2023; Mhlanga, 2023 ( ובכך מקדם למידה פעילה ) Biadoo-Anu & Owusu Ansah, 2023; Chan & Tsi, 2023; Ifelebuegu et al., 2023 (, אותה ציינו המורים כיתרון משמעותי בשימוש בכלים אלו. סיכום, תרומה ומגבלות המחקר מחקר זה בחן אילו פעילויות לימודיות מורים ביצעו עם התלמידים בכיתות הלימוד על - מנת לתרגל את השימוש הראשוני בכלי במ"י, בהתאם למסגרת התיאורטית של לונג ומגרקו ) Long & Magerko, 2020 (. המורים, אשר לימדו מקצועות שונים ומגוונים, השתמשו בכלי במ"י בכדי להעשיר את שיעוריהם ולחשוף את התלמידים לכלים החדשים. למרות שהמורים שנבדקו לא לימדו את תחום הב"מ באופן ספציפי הם הקפידו להכיר לתלמידים את הכלים, את השימוש בהם ולתהות איתם על היתרונות והחסרונות בשימוש בכלים אלה. לכן, בשונה ממחקרים רבים אשר עוסקים במיומנויות שעל התלמידים לרכוש על מנת להשתמש בכלים, תרומתו של מחקר זה היא בהיכרות עם פעילויות למידה שמקיימים מורים המלמדים מקצועות שונים בכיתותיהם, על - מנת ל תרגל את השימוש הראשוני בכלי במ"י. לונג ומגרקו ) Long & Magerko, 2020 ( מסבירים כי המסגרת התיאורטית שלהם מביאה רעיונות שנאספו מהספרות המחקרית ויכולים לשמש השראה והנחיות ראשוניות לעיצוב חוויות למידה אשר מערבות כלי ב"מ. רבות מההצעות שלהם לא נוגעות לשימוש בכלי במ"י ולכן לא נכללו בניתוח זה. למרות זאת, כפי שנמצא במחקר זה יש בהצעו תיהם רעיונות לפעילויות למידה חשובות וכאלה שיכולות לקדם למידה ותרגול שילוב של כלי במ"י. סוג של פעילויות שנראה כי יש להוסיף אותן למסגרת התיאורטית של אוריינות ב"מ הן פעילויות אשר מאפשרות ביטוי אישי )כתוב/חזותי/שמיעתי( של המשתמשים.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw