Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 69 לירון לוי - נדב, תמר שמיר - ענבל, אינה בלא ו טבלה 1 . ניתוח פעילויות לימודיות לפי אוריינות ב"מ – לונג ומגרקו ) Long & Magerko, 2020 ( סוג פעילויות למידה אוריינות בינה מלאכותית – לונג ומגרקו ) Long & Magerko, 2020 ( דוגמה ממחישה לפעילות הכרות ותרגול השימוש בכלים (N=47) שיקול עיצובי 1 – יכולת . הסבר שיקול עיצובי 5 – חשיפה בהדרגה. "המשימה של התלמידים היתה להיכנס ל ChatGPT ולבקש ממנו הגדרות שונות שמשקפת את המושג דמוקרטיה מהיבטים שונים. הם נעזרו בו כדי להגיע להגדרה אחת שלדעתם היא ממצה". )מורה 1 ( עבודה אישית עם צ'ט )סוכן שיחה( (N=34) שיקול עיצובי 11 – אינטראקציה חברתית. "שני התלמידים שלי שבודקים את העבודות של עצמם בעזרת ChatGPT ונותנים לו לעשות להם הגהה. זה מדהים בעיניי. זה חוסך לי המון זמן. הם לומדים מהטעויות שלהם, אז מה זה משנה אם אני או הצ'ט עושים את ההערכה?". )מורה 16 ( למידה רלוונטית ועשירה (N=30) שיקול עיצובי 12 – מינוף תחומי העניין של הלומדים. "לקראת יום האישה ביקשתי מהתלמידים לבחור אישה מעוררת השראה שהשאירה חותם ושינתה את העולם. בעזרת ChatGPT הם היו צריכים לראיין אותה, לכאורה לראיין אותה. הלמידה שלהם הובלה ע"י השאלות שלהם שהם חיברו, מה שמעניין אותם". )מורה 3 ( ביטוי אישי )כתוב / חזותי / קולי( (N=24) "התלמידים השתמשו באוצר מילים הקשור לאוכל, שנלמד בשיעור אנגלית, ונדרשו להרכיב משפט באמצעותו. באמצעות המשפט הזה הם ייצרו תמונה בכלי במ"י". )מורה 8 ( דיון ביקורתי על הכלים והשימוש בהם (N=20) שיקול עיצובי 8 – חשיבה ביקורתית. "התלמידים הציגו לצ'ט שאלות על יצירה ספרותית שלמדנו וראו שהתשובות שמתקבלות לא מדויקות. הסברתי להם שצריך לתקן ולערוך את התשובה שמתקבלת ואי אפשר להעתיק ולהדביק אותה. מה שרציתי ללמד אותם זה חשיבה ביקורתית גם מבחינת התוכן וגם מבחינת הניסוח". )מורה 2 ( הבנת היתרונות והחסרונות (N=19) שיקול עיצובי 14 – פרספקטיבות חדשות. "הצגתי לתלמידים דוגמה - תחשבו שיש לכם פצע במרפק ואתם הולכים לרופא המשפחה שלכם והוא היחיד שמסתכל על הפצע ונותן אבחנה. בשימוש בבינה מלאכותית, אתם תוכלו להזין את כל הנתונים שלכם ולהסביר מה כואב לכם, ואפילו אולי בעתיד גם תצלמו תמונה, והבינה המלאכותית תיתן לכם תשובה מתוך מיליוני מקרים רפואיים". )מורה 9 (

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw