Chais2025_Heb_and_Eng-web

68 ע כיצד ניתן לשלב בינה מלאכותית יוצרת בחינוך על - יסודי? תובנות מפעילויות למידה ראשוניות של מורים מתודולוגיה המחקר בוצע בשיטת המחקר האיכותנית, אשר מתמקדת בהבנת תופעות כפי שהן קיימות בעולם האמיתי ובעיניים של אלו שחוו אותן, ובעזרתה ניתן לבדוק לעומק את המושא הנחקר תוך התמקדות בתוכן וראיה הוליסטית של תופעות חברתיות ) Marshall & Rossman, 2014 .( משתתפים במחקר השתתפו 17 מורים ומורות המלמדים בבתי ספר על יסודיים והחלו להשתמש באופן ספונטני בכלי במ"י בעבודתם )לדוגמה, ChatGPT, Claude, DALL-E (. מורים אלה, גויסו דרך הזמנות שפורסמו בקבוצות מדיה חברתית המתמקדות בשילוב בינה מלאכותית בחינוך. בין המשתתפים, היו מורים למדעי החברה )אזרחות, היסטוריה, פסיכולוגיה וכו'(, ומורים לאנגלית. שישה מהמורים היו גם רכזי תקשוב בבתי הספר שלהם או מדריכי תקשוב מחוזיים. כמעט כל המשתתפים ) N=16 ( הגדירו את עצמם כבעלי ניסיון קודם בשילוב כלי טכנולוגיה בהוראתם. בנוסף, הרוב ) N=10 ( ציינו כי למדו ע ל במ"י באופן עצמאי, ללא קבלת הכשרה פורמלית ממשרד החינוך, ו -14 מהם דיווחו על אימוץ טכנולוגיית במ"י מיד עם יציאתה. כל המשתתפים הסבירו כי בתי הספר שלהם מצוידים במשאבים הטכנולוגיים הנדרשים לעבודה עם כלי במ"י. יתרה מזאת, המורים נשאלו על רמת התמיכה מצד הנהלת בית הספר בשילוב כלי במ"י ו -11 מהם ציינו שההנהלה עודדה את השימוש בכלים אלה, בעוד מיעוט ) N=6 ( הרגישו שהנהלת בית הספר לא התייחסה לנושא. כלי והליך המחקר התקיימו 17 ראיונות מובנים למחצה עם המורים באופן מקוון באמצעות Zoom . בראיונות התבקשו המורים להציג ולהסביר דוגמאות לפעילויות לימודיות שהם ביצעו בכיתות הלימוד על מנת להכיר ולתרגל עם התלמידים את השימוש בכלי במ"י. הראיונות אשר ערכו בין 30 - 60 דקות, התקיימו כ 7 חודשים לאחר התפשטות כלי הבמ"י בקרב הציבור הרחב וזאת כדי לאפשר זמן מ ספק למשתמשים להכיר את הכלים ולסקור את יכולותיהם. המורים הציגו 51 פעילויות למידה שביצעו בכיתתם. הפעילויות נותחו מלמעלה - למטה לפי המסגרת התיאורטית של אוריינות ב"מ, ו במקביל נותחו גם מלמטה - למעלה באמצעות ניתוח תמטי . ניתוחים אלה הניבו 174 היגדים. יחידת הניתוח שעל - פיה קודדו הקטגוריות השונות היא היגד )ולא משתתף או פעילות לימודית(. הניתוח אינו אקסקלוסיבי, כלומר, אותו היגד יכול להיות מקודד בקטגוריות שונות. לדוגמה, ההיגד "התלמידים שוחחו עם ChatGPT וביקשו ממנו להיכנס לנעליו של דמות מוכרת ורלוונטית לחומר הלימוד ולענות להם על שאלות בשמה. כך הם "ראיינו" את ברק אובמה, יצחק רבין, רות ביידר - גינזבורג ואחרים." )מורה 1 (, קודד בקטגוריה "עבודה אישית עם צ'ט" וגם בקטגוריה "למידה רלוונטית ועשירה". זאת מכיוון שהמו רה מתאר שימוש שמאפשר לתלמידים ללמוד באופן אישי באמצעות הצ 'ט וגם לבצע למידה אשר רלוונטית עבורם וכזו שמעשירה את עולמם. ממצאים הפעילויות הלימודיות שהמורים ביצעו עם התלמידים בכיתות הלימוד, לצורך תרגול השימוש הראשוני בכלי במ"י, נותחו לאור השיקולים העיצוביים שמובאים במסגרת התיאורטית של אוריינות ב"מ, ובהתאם לקטגוריזציה מלמטה - למעלה. פעילויות אלה, בצירוף ההסברים שהציגו המורים כללו 174 היגדים אשר חולקו ל -6 קטגוריות, כמוצג בטבלה 1 )עמודה ימנית(. כפי שניתן לראות, קטגוריות אלה חופפות ברובן למרכיבי המסגרת של לונג ומגרקו ומסודרות לפי כמות ההיגדים שנמצאו בכל סוג פעילות. סוג פעילות אחד אשר לא קיים באוריינות ב"מ ועלה בניתוח מלמטה - למעלה של הנתונים הוא "ביטוי אישי".

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw