Chais2025_Heb_and_Eng-web
66 ע כיצד ניתן לשלב בינה מלאכותית יוצרת בחינוך על - יסודי? תובנות מפעילויות למידה ראשוניות של מורים שביצעו המורים נותחו מלמטה - למעלה באמצעות ניתוח תמטי . ממצאי המחקר מצביעים על 6 סוגים של פעילויות לימודיות שהמורים מבצעים עם התלמידים החל מפעילויות של הכרת הכלים, הבנת היתרונות החסרונות שלהם, ושיח ביקורתי עליהם; דרך פעילויות המאפשרות לתלמידים עבודה אישית עם כלי במ"י, ביטוי אישי יצירתי, ומשימות רלוונטיות ועשי רות. סוגי הפעילויות הלימודיות שנמצאו במחקר תואמים את מודל אוריינות בינה מלאכותית, אך נראה כי יש להוסיף למודל עיצוב של פעילויות המאפשרות ביטוי אישי )כתוב/חזותי/שמיעתי( של המשתמשים, ובכך להקיף בצורה טובה יותר את מגוון הפעילויות שיש לבצע על - מנת לתרגל ולהעמיק את השימוש הראשוני בכלי במ"י. מילות מפתח: בינה מלאכותית יוצרת )במ"י( , אוריינות בינה מלאכותית, פעילויות למידה , מורים בעל - יסודי . מבוא ההתקדמות המהירה והאימוץ הנרחב של כלי בינה מלאכותית י ו צרת )במ"י – GenAI ( השפיעו באופן משמעותי על מגזרים שונים, כולל תחום החינוך ) Ooi et al., 2023 (. כיום, כלי במ"י משולבים עם מודלים שפתיים גדולים ) LLM's (, הכוללים כמויות עצומות של נתונים ומעבדים מידע קיים כדי לייצר פלטים חדשים ) Gozalo-Brizuela & Garrido-Merchan, 2023 (. בניגוד לטכנולוגיות בינה מלאכותית )ב"מ( קודמות, במ"י מאופיינת בנגישות גבוהה לכל המשתמשים וביכולתה לייצר תוכן מקורי, כולל טקסטים, תמונות, קטעי קול ווידאו ) Rudolph et al., 2023a .( במ"י היא תת - קבוצה של ב"מ, וכפי שהוסבר קודם לכן, המטרה העיקרית שלה היא ליצור תוכן חדש מנתונים קיימים. בינה מלאכותית קלאסית שואפת לשכפל או לעלות על האינטליגנציה האנושית בביצוע משימות ספציפיות, בעוד במ"י מתמקדת בהגברה ושיפור היצירתיות והחדשנות האנושית ביצירת תוכן חדש ) Sattelmaier & Pawlowski, 2023 (. כיום, נראה כי רוב השימושים של מורים ותלמידים בהקשרים חינוכיים כוללים שימוש בכלי במ"י. משמעות הדבר היא כי המגזר החינוכי צריך לשקול מהן המיומנויות החדשות שיש לשלב בתוכניות הלימודים, ולהדריך את המורים כיצד לקיים פעילו יות לימודיות שתומכות ביישומן. נראה כי בנקודת זמן זו נשקלים הצעדים כיצד נכון להתנהל עם כלי במ"י בתחום החינוך, להשתמש בהם בצורה נבונה, ללמוד אודותם, ולהבין את היתרונות והחסרונות של כלים אלה ) Rudolph et al., 2023a .( סקירת ספרות מסגרת תיאורטית אשר נעשה בה שימוש רב בספרות לצורך ניתוח של פעילויות לימודיות התומכות בשימוש בכלי ב"מ ומיומנויות ב"מ היא "אוריינות בינה מלאכותית" ) AI literacy ( של לונג ומגרקו ) Long & Magerko, 2020 (. מסגרת תיאורטית זו פותחה לאור ההנחה כי רוב האנשים שיתקשרו עם כלי ב"מ בחיי היום יום שלהם לא ידעו כיצד לתכנת את הכלים בעצמם. לכן, הם מגדירים סט של מיומנויות ופעילויות לימודיות שיכולות לסייע ללומדים להבין את השימוש בב"מ, ללא הצורך ללמוד לכתוב קוד או להבין את הפן הטכני שמאחורי הקלעים . במסגרת התיאורטית מוצגת חלוקה של שי קולים עיצוביים, הנמצאים בבסיס של פעילויות למידה, בהתייחס ל שני תחומים מרכזיים: ) 1 ( איך בינה מלאכותית עובדת? כולל פעילויות למידה אשר מסייעות להבין כיצד הטכנולוגיה עובדת; ו - ) 2 ( איך אנשים תופסים בינה מלאכותית? אשר כולל פעילויות למידה העוסקות בדרך שבה אנשים, וילדים בפרט, תופסים את השימוש בבינה מלאכותית וכיצד אפשר לסי יע להם להבין את התחום בבהירות. איור 1 מציג את 15 השיקולים העיצוביים שמוצגים במסגרת התיאורטית, ללא ההתייחסות למיומנויות אוריינות ב"מ , אשר מוצגות באותה המסגרת התיאורטית ו לא מנותחות במאמר זה . מ סגרת תיאורטית זו נבחרה בשל ההתייחסות הספציפית שלה לב"מ ולשיקולים עיצוביים שיושבים בבסיס פעילויות לימודיות שמורים יכולים לקיים עם תלמידים בכיתות הלימוד. למרות זאת, יש להדגיש כי מסגרת תיאורטית זו לא עוסקת באופן ישיר בכלי במ"י, אלא בב"מ באופן כללי, תחום רחב י ותר ובעל מורכבויות טכניות רבות יותר, כפי שהוסבר מעלה. בעת כתיבת מאמר זה, לא נראה כי פורסמה מסגרת תיאורטית אשר יכולה לסייע בבחינה של פעילויות למידה אשר משלבות שימוש בכלי במ"י, ולכן החלטנו להשתמש במסגרת של אוריינות ב"מ אשר לדעתנו היא הקרובה ביותר בהסבריה לש ימושים שניתן לבצע עם כלי במ"י בכיתות הלימוד.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw