Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 65 לירון לוי - נדב, תמר שמיר - ענבל, אינה בלא ו ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה כיצד ניתן לשלב בינה מלאכותית יוצרת בחינוך על - יסודי? תובנות מפעילויות למידה ראשוניות של מורים How Can Generative AI Be Integrated in Secondary Education? Insights from Teachers' Initial Learning Activities Liron Levy-Nadav The Open University of Israel tul370@gmail.com Tamar Shamir-Inbal The Open University of Israel tamaris@openu.ac.il Ina Blau The Open University of Israel inabl@openu.ac.il Abstract The rapid advancement and widespread adoption of Generative Artificial Intelligence (GenAI) tools have significantly impacted various sectors, including education. The purpose of this study is to examine the learning activities that teachers implement with students in classrooms to practice the initial use of GenAI tools. We conducted 17 semi-structured interviews with teachers who began using GenAI tools for educational purposes. Additionally, 51 learning activities, yielding 174 statements, were analyzed according to the AI Literacy framework (Long & Magerko, 2020). This framework categorizes AI-related learning activities into two main design considerations focusing on: (1) How does AI work and (2) How do people perceive AI. Furthermore, the teachers' learning activities were analyzed bottom-up using thematic analysis. The findings reveal six types of learning activities conducted by teachers, ranging from activities that introduce the tools, support understanding of their advantages and limitations, and encourage critical discussions, to those activities that allow for personal work with GenAI, creative self-expression, and engaging, relevant tasks for students. These types of learning activities align with the AI Literacy framework identified in the study. However, it appears that the framework could be expanded to include the design of activities that enable personal expression (written/visual/audio) by users, thereby better encompassing the variety of activities needed to practice and deepen the initial use of GenAI tools. Keywords: Generative artificial intelligence (GenAI), Artificial intelligence literacy, Learning activities, Secondary school teachers. תקציר ההתקדמות המהירה והאימוץ הנרחב של כלי בינה מלאכותית יוצרת )במ"י( השפיעו באופן משמעותי על מגזרים שונים, כולל תחום החינוך. מטרת המחקר היא לבחון את הפעילויות הלימודיות שמורים מבצעים עם תלמידים בכיתות הלימוד על מנת לתרגל את השימוש הראשוני בכלי במ"י. לשם כך בוצע ו 17 ראיונות חצי מובנים עם מורים שהחלו להשתמש בכלי במ"י לצרכי למידה. כמו - כן, נותחו 51 פעילויות למידה, אשר הניבו 174 היגדים, על - פי מודל אוריינות בינה מלאכותית ) Long & Magerko, 2020 (. המודל מאפשר סיווג של פעילויות למידה הקשורות בשימוש בכלי בינה מלאכותית לשתי רמות מרכזיות של שיקולים עיצוביים: ) 1 ( איך בינה מלאכותית עובדת? ו - ) 2 ( איך אנשים תופסים בינה מלאכותית?. בנוסף, פעילויות הלמידה אינה בלאו האוניברסיטה הפתוחה inabl@openu.ac.il תמר שמיר - ענבל האוניברסיטה הפתוחה tamaris@openu.ac.il לירון לוי - נדב האוניברסיטה הפתוחה tul370@gmail.com
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw