Chais2025_Heb_and_Eng-web
62 ע פיתוח ואימון יכולות מרחביות ב סטודנטים להנדסה ואדריכלות באמצעות שילוב אסטרטגיות הוראה תובנות עיקריות על אפקטיביות התוכנית התוכנית הוכיחה אפקטיביות משמעותית בקרב כלל הסטודנטים, ללא תלות במגדר או ברקע קודם במתמטיקה. כל קבוצות המשתתפים, כולל סטודנטים להנדסה ולאדריכלות, הראו שיפור ניכר במיומנויות מרחביות, תוצאה המחזקת את התאמת התוכנית למגוון לומדים . תרומת מרכיבי התוכנית השילוב בין לימוד מסורתי וטכנולוגיות מתקדמות, כמו מציאות רבודה ) AR ( וכלי מחשוב כגון SketchUp ו - GeoGebra שא פשרו לסטודנטים לפתח כישורים מרחביים באמצעות חוויות למידה אינטראקטיביות. כל רכיב בתוכנית תרם לשיפור ספציפי, כאשר CBL ו - AR ת רמו במיוחד ליכולות סיבוב מנטלי וויזואליזציה, ובניית מודלים פיזיים ) BRM ( תמכה בהמרת תכניות דו - ממדיות לתלת - ממד . הבדלים לפי תחום לימוד ומאפיינים דמוגרפיים נמצא כי סטודנטים לאדריכלות הציגו שיפורים מרחביים גדולים יותר, כנראה בשל הדרישות הגבוהות לחשיבה מרחבית בתחום זה. בנוסף, ניכר כי התוכנית אפקטיבית לשני המגדרים, מה שמצביע על אפשרות לצמצום פערים מגדריים בכישורים מרחביים דרך הכשרה ממוקדת . ה שלכות על פרקטיקה חינוכית ממצאי המחקרים מצביעים על חשיבות שילוב הכשרה ב יכולת מ רחבית ) SA ( בתוכניות לימוד, במיוחד באדריכלות ובהנדסה. באדריכלות, הכשרת SA יכולה לשפר את ביצועי הסטודנטים בקורסים מבוססי עיצוב, ולכן מומלץ לשלב תרגילים כמו מודלים בתלת - ממד ומשימות מרחביות בכמה אסטרטגיות ההעברה כבר בשלבים מוקדמים. בהנדסה, אף שהשפעות ההכשרה ניכרות פחות בשנה הראשונה, יש פוטנציאל לשיפור בשלב מתקדם יותר בקורסים הדורשים חשיבה מרחבית, ולכן כדאי להוסיף סדנאות SA בשנה השנייה. בנוסף, מוצע לשלב הערכות SA בתהליכי קבלה, כדי לסייע לסטודנטים בעלי יכולות SA נמוכות בעזרת תמיכה מותאמת, ובכך לצמצם פערים ולהבטיח הצלחה לימודית . תרומה למחקר קוגניטיבי וחינוכי הממצאים מחזקים את חשיבות ה - SA כמדד מרכזי להצלחה בתחומים הדורשים חשיבה מרחבית כמו אדריכלות, ותומכים בתיאוריות קוגניטיביות המדגישות את תפקידה של חשיבה מרחבית במשימות ויזואליזציה, סיבוב מנטלי ותפיסה מרחבית. המחקר מדגיש את חשיבות הערכת כישורים קוגניטיביים כחלק מהמערך החינוכי, על מנת לפתח תוכניות לימוד מותאמות לצורכי הסטודנטים. באדריכלות, מומלץ לשלב משימות מרחביות כבר בתחילת הלימודים כדי לבסס כישורים חיוניים להמשך. המחקר תומך בכך שהערכות קוגניטיביות צריכות לשמש בסיס בעיצוב אסטרטגיות חינוכיות. השלכות למחקר עתידי תוצאות המחקר מצביעות על כיווני מחקר עתידיים חשובים. תחום מרכזי אחד הוא בחינת ההשפעה ארוכת הטווח של שיפור SA על הצלחה אקדמית ומקצועית, באמצעות מחקרי אורך שיעקבו אחר סטודנטים בהמשך הלימודים וה קריירה שלהם. בנוסף, כדאי לחקור את יתרונות ההכשרה ב - SA בתחומים נוספים כמו רפואה וגיאוגרפיה. תחום נוסף הוא השימוש בטכנולוגיות כמו מציאות מדומה להכשרת SA , שיכול ליצור חוויות למידה אינטראקטיביות ומעמיקות. לבסוף, יש לבדוק כיצד הבדלים בין - אישיים ) כגון רמות SA ראשוניות וסגנונות למידה ( משפיעים על יעילות ההכשרה, כדי להתאים את ההת ערבות לצורכי אוכלוסיות מגוונות . מסקנות וכיווני מחקר עתידיים המחקר מדגיש את חשיבות כישורי SA בחינוך באדריכלות ובהנדסה, ומראה כי SA הוא כישור קוגניטיבי חשוב במיוחד להצלחה באדריכלות. יש צורך בהכשרה ממוקדת ל - SA בתוכניות לימודים. למרות שהשפעת SA בהנדסה הייתה פחות בולטת בטווח הקצר, קיים פוטנציאל להשפעה חיובית בהמשך, מה שמצדיק מחקר נוסף. המחקר מרחיב את הידע בתחום הקוגניציה וההצלחה האקדמית ומציע תובנות
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw