Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 61 רונן פורת, הדס לוי גמליאל איור 10 . קשר מובהק בין ציוני SA לבין ציוני הסטודנטים בקורסי ליבה באדריכלות )סמסטר א' וסמסטר ב'( וממוצע ציונים שנתי. דיון ומסקנות המחקר הנוכחי בחן את השפעתה של תוכנית הכשרה חדשנית לשיפור כישורי החשיבה המרחבית בקרב סטודנטים להנדסה ואדריכלות בשנתם הראשונה. מטרת התוכנית הייתה לשפר את היכולת המרחבית באמצעות שילוב של שיטות מסורתיות וטכנולוגיות מתקדמות, אשר יסייעו לסטודנטים לרכוש מיומנויות חיוניות ללימודיהם ולעבודתם. הממצאים מצביעים על כך שהתוכנית שיפר ה באופן מובהק את ביצועי החשיבה המרחבית, ובכך מאששת את הקשר הקריטי בין כישורים מרחביים להצלחה בתחומי STEM ובאדריכלות, שבהם חסרים מחקרים מקיפים . ה תוצאות הראו כי ההתערבות שיפרה משמעותית את יכולות ה - SA ו הציגו מתאם חזק בין שיפור בציוני SA לבין הישגים גבוהים בקו רסים הדורשים חשיבה מרחבית . ניכר כי השיפור המשמעותי בציונים היה באדריכלות, בקורסי ה כלים ו סטודיו . בהנדסה , למרות שציוני SA השתפרו גם בקרב סטודנטים להנדסה, הדבר לא השתקף פחות בהישגים בקורסי הליבה בשנה הראשונה במתמטיקה ובפיסיקה. הבדל זה נובע ככל הנראה מהעובדה שהחינוך באדריכלות נשען יותר ויותר על כישורים מרחביים באופן ישיר כבר מהתחלת הלימודים , בעוד שבהנדסה הדגש הוא על חשיבה אנליטית בשלבים הראשונים של הלימודים. עם זאת, ייתכן שכישורים מרחביים יהיו חשובים יותר בקורסים מתקדמים בהנדסה, בעיקר במשימות הכוללות הבנה מרחבית מורכבת כמו חשבון אינטגרלי רב - משתני ופיזיקה מתקדמת הנוגעת לחישובים במרחב )תלת - מימד( . השפעה זו מדגישה את הצורך בהכשרה מותאמת בכישורים מרחביים שתואמת את הדרישות הקוגניטיביות של כל תחום. סטודנטים להנדסה עשויים להפיק תועלת רבה יותר מהכשרה בכישורים מר חביים כאשר הם מתקדמים לקורסים מתקדמים יותר שבהם יש צורך ביכולות מרחביות. להלן נקודות ותובנות נוספות הנוגעות לממצאים. המסקנות מראות כי ליכולת המרחבית בתחילת הלימודים יש תפקיד קריטי בהצלחה האקדמית, במיוחד בקורסים שבהם דרישות היכולת המרחבית גבוהות. תוצאות אלו מדגישות את חשיבות פיתוח יכולות מרחביות מוקדמות במסגרת הלימודים באדריכלות, ומציעות כי השקעה בתוכניות הכשרה מבוססות SA יכולה לתרום להצלחת הסטודנטים לאורך זמן.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw