Chais2025_Heb_and_Eng-web
56 ע פיתוח ואימון יכולות מרחביות ב סטודנטים להנדסה ואדריכלות באמצעות שילוב אסטרטגיות הוראה מהמבחנים הללו הותאם למדידה ממוקדת של היבטים ייחודיים בתפיסה המרחבית, ויועדו לסטודנטים בתחומי ההנדסה והעיצוב. איור 2 . למעלה: מרכיבי מ בחן SA : חמישה תתי - מבחנים המתמקדים בהיבטים שונים של יכולת מרחבית . למטה: תמונות מזמן בחינת SA בכיתות להנדסה ואדריכלות. המחקר כלל חמישה שלבים מרכזיים של איסוף נתונים ) איור 3 ( : השלב הראשון הוא איסוף הציונים מהמבחנים ה דיאגנוסטיים בהתחלה שבדקו את רמת התפיסה המרחבית בתחילת השנה לכלל הסטודנטים במחקר ) Pre-tests ,( שאלוני רקע דמוגרפיים ואקדמיים, ונתוני כניסה למכללה. הכל נאסף בצורה מקודדת ואנונימית. שני, שלב ה ה התרכז בתיעוד תהליכי ההשתתפות בפעילויות התערבות, והערכות ביצוע חלקיות במהלך התכנית ולאחר סיום תכנית ההתערבות, נאספו הדיווחים של הסטודנטים בקבוצות ההתערבות על ידי שימוש במשוב שאלונים לגבי ההתרשמות מהתכנית, דירוג ובחינת המרכיבים שלה והתייחסות לאופני ההעברה שבה . חלק זה של השלב השני היווה את בסיס המידע לחקר האיכותני במחקר. השלב השלישי, היווה את האיסוף הסופי ה כלל של מבחנים חוזרים ) Post-tests ( שוב לכלל הסטודנטים במחקר )בכלל קבוצות הביקורת והתערבות(. בנוגע לשלושת השלבים הראש ונים, ניתוח הנתונים כלל ניתוח שונות רב - ממדי ) ANOVA ( שנועד לזהות את ההשפעות המרכזיות של התכנית )בחינת ההבדלים בין הקבוצות לפני ואחרי ההתערבות ( , ובחינת שונויות משולבת ) ANCOVA ( להערכת הבדלים בין קבוצות תוך שליטה במשתני רקע. ניתוח זה כלל משתנה תוך נבדקי ) within-subject factor ( עבור זמן, המתייחס לתוצאות לפני ואחרי ההתערבות, ומשתנה בין נבדקי ) between-subject variable ( עבור קבוצה, המתייחס לקבוצת ההתערבות וקבוצת ביקורת. התוצאות נותחו כדי לבדוק השפעת תכנית ההתערבות על הציונים הכוללים וכן על תתי - המבחנים השונים בבדיקת התפיסה המרחבית . בנוסף, ובהתאם למטרות ושאלות המחקר, בוצעו מתאמים וניתוחי רגרסיה לזיהוי קשרים בין שיפור ביכולות מרחביות להישגים אקדמיים. ניתוחים אלו התמקדו גם בזיהוי משתנים מתווכים כגון מגדר, גיל, ותחום הלימוד, כדי להבטיח ניתוח מקיף של השפעות ההתערבות. השלבים שלאחר מכן כללו את ניתוח ה מדדים של ביצועי הם והישגיהם ה אקדמיים בקורסי הליבה בכל סמסטר במהלך השנה הראשונה בתואר. קורסי חדו"א ופיזיקה בקורסי ההנדסה וקורסי סטודיו וארגז כלים בפקולטה לעיצוב. בנוסף לכך, נבחנו גם י ממוצע הציונים הכולל ) Grade Point Average, GPA ( לכל סטודנט ובכל פקולטה, בצורה אנונימית ומקודדת, לאחר כל סמסטר ובסיום השנה הראשונה. הממצאים נועדו לשמש כבסיס לשיפור התכניות האקדמיות בעתיד, תוך קידום אינטגרציה של טכנולוגיות חינוכיות מתקדמות בתהליכי הלמידה. המסקנות שיתקבלו מהמחקר צפויות לתרום לפיתוח מדיניות חינוכית מותאמת ולשיפור שיטות ההוראה בתחומים בעלי אופי יישומי ומעשי.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw