Chais2025_Heb_and_Eng-web

54 ע פיתוח ואימון יכולות מרחביות ב סטודנטים להנדסה ואדריכלות באמצעות שילוב אסטרטגיות הוראה מתודולוגיה המחקר הנוכחי מבוסס על עיצוב ניסויי התערבותי המתמקד בבחינת ההשפעה של תכנית הכשרה ייעודית על פיתוח ושיפור היכולות המרחביות של סטודנטים בתחומי ההנדסה והאדריכלות בשנה האקדמית הראשונה ללימודיהם. המחקר נערך במכללת שנקר בישראל , מוסד אקדמי רב - תחומי המשלב דיסציפלינות בתחומי ההנדסה, העיצוב והאמנות. מטרתו המרכזית של המחקר היא להעמיק בהבנת תרומת ה של תכנית התערבות ממוקדת הכוללת תהליכי למידה קבוצתיים פרונטליים, קבוצתיים ויחידניים המשלבים טכנולוגיה ומחשב ומיועדים לשיפור ה קוגניציה ה מרחבית בקרב ה סטודנטים באופן ממוקד ויעיל. בהמשך לכך, מטרה מרכזית נוספת היא להבין ולמצוא את הקשרים בין התפתחות זו לבין הישגים אקדמיים בקורסי ליבה , הן בהנדסה והן באדריכלות, מהלך ב שנת הלימודים הראשונה של הסטודנטים. מחקר ה שאלות המחקר מתמקד במספר שאלות עיקריות שמטרתן לבחון את יעילות תכנית ההתערבות והשפעתה על פיתוח יכולות מרחביות והצלחה אקדמית . האם תכנית ההכשרה יעילה בשיפור היכולת המרחבית ? . במסגרת זו נבחנת ההשפעה של התכנית על רמות השיפור בציוני ה - SA , כאשר המשתנה הבלתי תלוי הוא קבוצת הסטודנטים )קבוצת ביקורת או קבוצת התערבות(, והמשתנה התלוי הוא השיפור בציוני ה - SA . נוסף על כך, המחקר בוחן את השאלה האם תכנית ההתערבות משפרת את היכולת המרחבית בעקביות בקרב גורמים שונים כגון שיוך פקולטי, מגדר, ורמת מתמטיקה ראשונית/קודמת ? . מטרה זו מתמקדת בזיהוי ההשפעה של מאפיינים דמוגרפיים ואקדמיים על תוצאות ההתערבות, כאשר המשתנים הבלתי תלויים כוללים את שיוך הסטודנטים לפקולטות השונות, מגדרם, ורמתם במתמטיקה בתחילת השנה, בעוד המשתנה התלוי הוא ציוני ה - SA . במקביל, המחקר עוסק בשאלה האיכותנית אילו רכיבים בתכנית ההתערבות היו יעילים, ואילו פחות? ומה ניתן לשפר ? . שאלה זו מתמקדת בזיהוי האלמנטים המרכזיים שתורמים להצלחת התכנית ובהמלצות לשיפור הרכיבים הפחות אפקטיביים . עוד נבחנת השאלה האם שיפור ביכולת המרחבית ) SA ( יכול לשפר הישגים אקדמיים בקורסים רלוונטיים ובממוצע הציונים ) GPA ( הן בהנדסה והן באדריכלות ? . שאלה זו בוחנת את הקשר בין תכנית ההתערבות לבין ההישגים האקדמיים של הסטודנטים, כאשר המשתנה הבלתי תלוי הוא תכנית ההתערבות, ואילו המשתנים התלויים כוללים את ציוני ה -SA, ציוני הקורסים הרלוונטיים, וממוצע הציונים ) GPA ( לאורך סמסטר או שנת הלימודים המלאה. לבסוף, המחקר שואל האם ציוני SA גבוהים בתחילת הלימודים יכולים לנבא הישגים אקדמיים גבוהים יותר בקרב סטודנטים לאדריכלות בסיום השנה הראשונה ? . שאלה זו מתמקדת בניבוי הישגים אקדמיים בהתבסס על יכולות מרחביות ראשוניות, כאשר המשתנה הבלתי תלוי הוא ציוני ה - SA בתחילת השנה )בקבוצת הביקורת(, ואילו המשתנים התלויים הם ממוצע הציונים ) GPA ( וציוני הקורסים הרלוונטיים בסיום השנה . שאלות המחקר הללו שואפות להעמיק את ההבנה בדבר הקשר בין פיתוח יכולות מרחביות לבין הצלחה אקדמית, תוך התמקדות במרכיבים המעשיים והטכנולוגיים של תכניות ההתערבות לשיפור יכולות אלו. המחקר משלב מתודולוגי ה כמותנית ואיכותנית ) Mixed Methods ( במטרה לאפשר ניתוח מקיף ועמוק של התהליכים והגורמים המשפיעים על פיתוח יכולות מרחביות. מבנה המחקר ומערך הניסוי אוכלוסיית המחקר כוללת כ - 154 סטודנטים הלומדים בשנ תם ה אקדמית הראשונה , מתוכם 79 מהפקולטה להנדסה ו -75 מהפקולטה לעיצוב. המדגם חולק לשתי קבוצות מרכזיות: קבוצת התערבות שכללה 89 משתתפים ) 47 מהפקולטה להנדסה ו -42 מהפקולטה לעיצוב( וקבוצת ביקורת בת 65 משתתפים ) 32 מהפקולטה להנדסה ו -33 מהפקולטה לעיצוב(. החלוקה לקבוצות התבצעה תוך שימוש בעקרונות דגימה אקראית מרובדת, שמטרתה להבטיח ייצוג שוויוני של שתי הדיסציפלינות המרכזיות, וכן לשמור על אחידות בתנאי המדגם תוך בקרה על משתנים דמוגרפיים ואקדמיים. תכנית ההתערבות, שהיוותה את בסיס המחקר, עוצבה כמודל המשלב בין הוראה תאורטית, למידה אינטראקטיבית וטכנולוגית, והתנסות מעשית. ותה כנית כללה ארבעה רכיבים מרכזיים: הוראה פרונטלית ) Traditional Teaching Method, TTM ,( למידה מבוססת מחשב ) Computer-Based Learning, CBL ,( שימוש במציאות רבודה ) Augmented Reality Training, AR-T ( ובניית מודלים פיזיים ) Building Real Models, BRM .(

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw