Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 53 רונן פורת, הדס לוי גמליאל ) Di & Zheng, 2022 .( מחקרים הראו כי יישומים אלו יעילים במיוחד בשיפור היכולת המרחבית בקרב לומדים צעירים ואף מצמצמים פערים מגדריים ביכולות מרחביות ) Feng et al., 2007 .( המחקר הנוכחי ביקש להעריך את היעילות של תוכנית הכשרה חדשנית בקרב סטודנטים בשנה הראשונה להנדסה ואדריכלות, תוך בחינת השפעתה על פיתוח הכישורים המרחביים של הסטודנטים והקשר בין שיפורים אלו להצלחות אקדמיות. מטרות המחקר כוללות השוואה בין יכולתמרחבית של סטודנטיםהמשתתפים בתוכנית ההכשרה לסטודנטים שאינם , ובחינת גורמים המשפיעים על התקדמות יכולת מרחבית כמו מגדר, תחום לימוד , רמת הידע הקודם ב מתמטיקה ממנו הגיעו בלימודים התיכוניים וההשפעה על ההישגים האקדמיים. סקירת ספרות יכולת מרחבית ) Spatial Ability – SA ( היא כישור קוגניטיבי המקנה לאדם את היכולת ליצור, לשמור ולבצע מניפולציות על דימויים חזותיים. כישור זה כולל מספר מיומנויות משנה כמו סיבוב מנטלי, תפיסה מרחבית, יכולת ויזואליזציה והבנת יחסים מרחביים בין עצמים שונים ) Gardner, 1983; Maier, 1996 ( . גרדנר מציג את התפיסה המרחבית, כאחת מהיכולות באינטליגנציה שיש בה י יחודית המאפשרת לאדם לתפוס את העולם החזותי במדויק ולהשתמש בייצוגים חזותיים במחשבה לפתרון בעיות. מאייר ) Maier, 1996 ( הרחיב את המודל של גרדנר בכך שחילק את היכולת המרחבית למספר תתי - כישורים: תפיסה מרחבית, ויזואליזציה, סיבוב מנטלי, י חסים מרחביים והתמצאות מרחבית. כל אחד מתתי - הכישורים הללו תורם להבנה חזותית ומרחבית במגוון היחסים, ומחקרים שונים הראו כיצד תתי - כישורים אלה תורמים לביצועים במגוון תחומים אקדמיים, מקצועיים ויומיומיים ) Buckley et al., 2018 .( מחקרים רבים מראים כי ליכולת המרחבית תפקיד מרכזי בפיתוח מיומנויות מתמטיות, ומכאן – גם בהצלחה בתחומים הקשורים למתמטיקה ולמדעים ) Mix et al., 2016; Cheng & Mix, 2013 .( מחקרם של וואי, לובינסקי ובנב ו ) Wai et al., 2009 ( הראה כי יכולת מרחבית גבוהה היא בין המנבאים המרכזיים להצלחות ארוכות טווח בתחומי STEM אפילו מעבר ליכולת מילולית וכמותית. המחקר הראה כי הצלחות אלו מתבטאות לא רק במבחנים אקדמיים אלא גם בקריירות בתחומי המדעים וההנדסה, שבהם נדרשים פתרון בעיות מורכב והבנת יחסים מרחביים. אנשים בעלי יכולת מרחבית מפותחת מצלי חים יותר במבחני מתמטיקה, ואף מסוגלים ליצור ייצוגים סכמטיים של בעיות מתמטיות הממחישים את היחסים המרחביים בין המשתנים ) Rittle- Johnson, Zippert, & Boice, 2019 .( המודל של קאטל - הורן - קרול ) CHC ( על האינטליגנציה המרחבית ) Schneider & McGrew, 2012 ( מציג את היכולת המרחבית כגורם אינטגרלי המשפיע על יכולת חזותית ) Gv – Visual Processing ( וכן מפרט על כישורים כמו סיבוב מהיר, זיכרון חזותי, אשליות תפיסתיות וסריקת מרחב, שכל אחד מהם משפיע על יכולות פתרון בעיות וחשיבה ביקורתית ) Buckley et al., 2018 .( תחומי ההנדסה והאדריכלות מציבים גם הם דרישות גבוהות ליכולות מרחביות בשל הצורך של סטודנטים לעבד מידע תלת - ממדי מורכב, להבין ת ו כניות ולבצע מניפולציות על עצמים במרחב. מחקרים הראו כי סטודנטים בתחומים אלו, במהלך השנה הראשונה ללימודי הם, מפגינים שיפור משמעותי ביכולות מרחביות, במיוחד לאחר חשיפה לקורסים בגרפיקה הנדסית ועיבוד חזותי ) Leopold et al., 2001; Sorby, 2007 (. מחקרם של ברקוביץ' ואחרים ) Berkowitz et al., 2021 ( מדגים כי כישורי היכולת המרחבית של סטודנטים לאדריכלות משתפרים ככל שהם מתקדמים בלימודיהם. ממצאים אלו תומכים בטענה כי הכשרה בתחום זה מקדמת התפתחות ביכולת מרחבית ומגבירה את יכולת התכנון וההבנה המבנית. מחקרים רבים הראו כי קיימים הבדלים מגדריים ביכולת המרחבית, כאשר גברים לרוב מפגינים ביצועים טובים יותר בנוגע למיומנויות כמו סיבוב מנטלי וויזואליזציה מרחבית ) Voyer, Voyer, & Bryden, 1995 ,( עם זאת, הבדלים אלו אינם מוחלטים ונראה כי הכשרה מתאימה עשויה לסייע לנשים לגשר על הפער. מחקר של Reilly, Neumann ו - Andrews (2017) מצא כי הכשרה מרחבית ממוקדת מפחיתה פערים מגדריים ומשפרת את ביצועי הנשים במבחני יכולת מרחבית, דבר שמצביע על כך שהיכולת המרחבית היא גמישה וניתנת לשיפור דרך הכשרה מתאימה . מודלים מבוססי בנייה והתנסות מעשי ת הם כלים מרכזיים בתהליכי הכשרה המיועדים לשפר את היכולת המרחבית. תוכניות הכשרה המבוססות על בניית מודלים פיזיים מאפשרות לתלמידים ללמוד בצורה חווייתית יותר ולהבין את היחסים המרחביים בין חלקי מבנים שונים, בצורה מוחשית ואינטואיטיבית ) Sorby, 2007; Aszalos & Bako, 2004 .( סוג זה של הכשרה, שמבוסס על תרגולים מעשיים, תורם רבות להבנת המרחב והצורה המורכבים, במיוחד בקרב סטודנטים לאדריכלות.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw