Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 41 נחמי זקלס , טלי גזית וילדים עם התפתחות טיפוסית ) Kim et al., 2014; Moore, 2004; Golzarini et al., 2015; Greenway, 2018; Briody & McGarry, 2005; Smith, 2019 .( למרות הממצאים התומכים ביעילותם, מחקרים מסוימים לא מצאו תמיכה מספקת, מה שמדגיש את החשיבות של התאמה אישית של הסיפורים לילדים ספציפיים ) Penton, 2010; Zimmerman et al., 2020; Reynhout & Carter, 2006 (. היעילות של סיפורים חברתיים עשויה להיות תלויה בגיל הילד, ביכולותיו השפתיות והקוגניטיביות, ובמאפייני ההפרעה שאיתה הוא מתמודד. סיפורים חברתיים מכוונים הן להפחתת התנהגויות לא רצויות ) Chan & O'Reilly, 2008; Sha'arani & Tahar, 2017 ( , והן להגברת התנהגויות רצויות ) Thompson & Johnston, 2013 (. מחקרים מצביעים על יעילות גבוהה יותר בהגברת התנהגויות רצויות בהשוואה להפחתת התנהגויות לא רצויות ) Como et al., 2023 (. ממצא זה עולה בקנה אחד עם מחקרים בפסיכולוגיה המראים כי "רע חזק יותר מטוב" ) Baumeister et al., 2001 ( , וכי הפחתת התנהגות לא רצויה היא תהליך מורכב יותר הדורש תמיכה מקצועית מתמשכת ) Bouton, 2014; Bouton & Todd, 2014; Bouton, 2019; Fettig & Barton, 2014 .( הסיפור החברתי בזמני משבר: פוטנציאל וצורך במחקר סיפורים חברתיים טומנים בחובם פוטנציאל משמעותי ככלי תמיכה לילדים בזמני משבר, אולם הספרות המחקרית בנושא זה טרם התפתחה דיה . לזמני משבר עשויה להיות השפעה משמעותית על מצבם הרגשי וההתנהגותי של ילדים ) Korpa et al., 2021; Frush, 2022 .( למרות זאת , מחקרים מראים כי התערבויות ממוקדות המשלבות תמיכה רגשית ואסטרטגיות התמודדות מסייעות בהפחתת תסמיני טראומה ומצוקה ) Capurso et al., 2022 ( , ו התערבויות נרטיביות מסייעות בפיתוח חוסן והפחתת חרדה ) Srinatania et al., 2021; Musviro et al., 2023; Berger & Lahad, 2010 (. בנוסף, נמצא כי ביבליותרפיה תורמת להתמודדות עם טראומות ) Benoit, 2015; De Vries et al., 2017 (, וסיפורים דיגיטליים יעילים בהכנה למצבי חירום ) Mangione et al., 2014 .( מחקרים קודמים, כגון זה של ברמן ) Berman, 2013 ( וקרולו ) Carollo, 2021 (, הראו כי מורים ומטפלים תופסים את הסיפורים החברתיים ככלי חיוני לשיפור כישורים חברתיים בקרב ילדים עם מוגבלויות. מחקר נוסף , שנערך בערב הסעודית , אף מצביע על תמיכה בשילוב סיפורים חברתיים מותאמים תרבותית ) Alotaibi, 2016 (, ומחקרו של סיגרנד ) Cigrand, 2012 ( מציין עלייה בשביעות הרצון בקרב מורים שהשתמשו בסיפורים אלו, בעקבות שיפור משמעותי בתפקוד התלמידים. אף על פי כן, לא נערך מחקר ממוקד שמעריך את חווית השימוש בסיפורים חברתיים במצבי חירום, ואת חווית הש ימוש בכלים מבוססי - AI בזמני משבר, במיוחד על רקע המצב הביטחוני בישראל ) Paltiel et al., 2024 (. הממצאים מדגישים את הפוטנציאל הטיפולי של התערבויות מבוססות - סיפור בסיוע לילדים בהתמודדות עם מצבי משבר, אך יש צורך לבדוק את יעילותה של התערבות מסוג "סיפור חברתי" ואת תפיסותיהם של אנשי חינוך וטיפול כלפי התערבות זו ם בזמני . אלו מטרות המחקר מחקר ה מטרת הנוכחי היא לבחון את שילוב הבינה המלאכותית בהתערבויות חינוכיות - טיפוליות, בדגש על חוויית השימוש בסיפורים חברתיים מבוססי - AI בקרב מורים ומטפלים. המחקר בוחן היבטים של קבילות, ישימות, הבנה ותמיכה מערכתית בשילוב טכנולוגיות AI בשדה החינוכי - טיפולי. על אף הידע המחקרי הקיים בנוגע ליעילות הסיפורים החברתיים וההכרה בחשיבותם ככלי התערבותי, טרם נערך מחקר המתמקד בחוויית השימוש בהם במצבי חירום, ובפרט בכלים מבוססי - AI . המחקר מבקש להעריך את ההטיות התפיסתיות כלפי AI בהקשר החינוכי - טיפולי, תוך בחינת השפעת מקור הסיפור ) AI או אדם( ומטרתו )הפחתת התנהגויות לא מותאמות או קידום התנהגויות מותאמות( על חווית השימוש בסיפורים חברתיים ככלי התערבות בזמני משבר . מתוך כך, עלו שאלות ו השערות המחקר הבאות , בהתבסס על סקירת הספרות וממצאים קודמים : 1 . האם ובאיזו מידה קיים הבדל בחוויית השימוש של סיפורים חברתיים ככלי התערבות טיפולי בקרב מטפלים ומורים בחינוך המיוחד בין מצב בו היוצר של הסיפור הוא איש מקצוע לעומת AI ? ההשערה היא כי יימצא הבדל בחוויית השימוש בין סיפורים שנוצרו בידי AI לעומת יוצר אנושי : חוויית השימוש תהיה טובה פחות כאשר היוצר הוא AI ) Tandoc Jr et al., 2020; Prescott & Hanley, 2023 ( . 2 . האם ובאיזו מידה קיים הבדל בחוויית השימוש בסיפורים חברתיים ככלי התערבות טיפולי בקרב מטפלים ומורים בחינוך המיוחד בין מצב בו מטרת הסיפור היא הפחתת התנהגות לא רצויה לעומת קידום התנהגות רצויה בזמני חירום? ההשערה היא כי יימצא הבדל בחוויית השימוש בהתאם למטרת הסיפור : הסיפורים המקדמים התנהגויות מותאמות יעוררו חוויית שימוש חיובית יותר מסיפורים המפחיתים התנהגות לא רצויה ) Como et al., 2023 ( .
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw