Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 39 נחמי זקלס , טלי גזית ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה יחוו ית השימוש בסיפורים חברתיים שנוצרו על - ידי בינה מלאכותית ) AI ( ככלי התערבות התנהגותי אצל ילדים בזמן משבר טלי גזית המחלקה למדעי המידע אוניברסיטת בר - אילן Tal.gazit@biu.ac.il נחמי זקלס המחלקה למדעי המידע אונ יברסיטת בר - אילן nechamizak@gmail.com The Experience of Using Social Stories Created by Artificial Intelligence (AI) as a Behavioral Intervention Tool for Children in Times of Crisis Nechami Zaklas The Department of Information Science Bar-Ilan University nechamizak@gmail.com Tali Gazit The Department of Information Science Bar-Ilan University Tal.gazit@biu.ac.il Abstract education and therapeutic professionals. In an experimental design, 227 female teachers and therapists were randomly assigned to four conditions, all utilizing AI-generated stories while manipulating perceived authorship and behavioral purpose. Results revealed a significant interaction effect: stories attributed to human authors were perceived more favorably when targeting maladaptive behaviors, whereas AI-attributed stories were rated superior for promoting adaptive behaviors. Analysis revealed a positive correlation between perceived security situation impact and story effectiveness. Additionally, significant differences emerged in user experience based on target population: professionals working exclusively with young children reported more positive experiences compared to those working with either adolescents or mixed-age populations. Educational staff demonstrated higher sensitivity to security situations than therapeutic professionals, as did participants with advanced degrees versus bachelor's degrees. Significant geographical variations emerged, with participants in conflict zones reporting both heightened security situation impact and superior social story effectiveness. These findings advance our understanding of cognitive biases in AI-integrated educational and therapeutic interventions, while offering empirical foundations for developing technological crisis intervention strategies Keywords: Artificial Intelligence in Education and Therapy, Social Stories, Crisis Intervention, Teacher and Therapist Perceptions. תקציר המחקר בוחן את חוויית השימוש בסיפורים חברתיים ככלי התערבות עבור ילדים בהתפתחות תקינה ועם לקויות התפתחותיות בקרב מורים ומטפלים בעתות משבר, תוך בחינת השפעת מקור הסיפור )בינה מלאכותית או מומחה אנושי( ומטרת הסיפור )הפחתת התנהגות או הגברת ( על ת התנהגו חוויית המשתמשים. המחקר הניסויי כלל 227 מורות ומטפלות שחולקו לארבע קבוצות, כאשר כולן נחשפו לסיפורים שנוצרו על - ידי בינה מלאכותית, אך לחלקן נאמר כי הסיפורים נכתבו על - ידי אשת מקצוע. בנוסף , חלק מהסיפורים נועדו להגברת התנהגות רצויה, וחלקם – להפחתת התנהגות לא רצויה אצל ילדי ם בזמני משבר. הממצאים הראו אינטראקציה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw