Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 19 מאיה אושר, נגה רזניק, גלעד ברונשטיין, דן כהן - וקס בנוסף להערכת מיומנויות ה - CT , השאלונים המסכמים אף מדד ו את מידת ההנאה ל הש סטודנטים כמו גם את הקשיים הנתפסים שלהם הקשורים לפעילויות . גם הפעם, מבחני ה - t חשפו הבד לים משמעותיים לטובת סביבת הלמידה מונחית הרובוט אשר מצביעים על שוני בחוויות ה למידה של הסטודנטים ב ין ש תי סביבות הלמידה. ראשית, הסטודנטים דירגו את חוויית הלמידה בס הביב מונחית הרובוט כמהנה יותר באופן משמעותי ) M = 4.86, SD = 0.39 ( בהשוואה ל חוויה המקבילה בסביבה סימול ה בוססת מ ) טור M = 3.93, SD = 0.76 (, עם מובהקות סטטיסטית ) t (70) = 9.60, p < .001, Cohen's d = 0.82 (. מבחינת קשיים נתפסים, ההבדל הבולט ביותר התגלה בתפיסות ה סטודנטים לגבי אתגרי אינטראקציה קבוצתית. ה סטודנטים דיווחו על פחות קשיים באינטראקציות קבוצתיות במהלך הפעילות בסביבה רובוט ) ה מונחית M = 1.93, SD = 1.10 ( מאשר במהלך פעילות זו בסביבה מבוססת ימול הס טור ) M = 2.89, SD = 0.97 (, עם הבדל מובהק סטטיסט ית וגודל אפקט גבוה ) t (70) = 9.62, p < .001, Cohen's d = 1.18 (. באשר לקשיים אחרים עליהם התבקשו לדווח, ה ן קושי ה משימ ה מבחינת והן קושי מבחינת תפעול , המערכת אלו דורגו באופן דומה ו ללא הבדלים משמעותיים בין הפעילויות . השונות ת ו בסביב דיון מחקר זה שם לו למטרה לבחון את ההשפעות של סביבת למידה שיתופית מונח י ת רובוט אנושי מול סביבה מבוססת סימול ,טור ע ל היצירתיות החישובית ו מיומנויות ה - CT של סטודנטים לתואר ראשון . בהתבסס על קבצי לוג קבוצתיים ושאלונים אינדיבידואליים, ה ממצאים חשפו הבדלים משמעותיים בין ש י ת סביבות הלמידה וה דגישו את הפוטנציאל הרב הטמון ב סביבה מונחית הרובוט לטיפוח יצירתיות ומעורבות . מבחינת יצירתיות חישובית, נמצא כי הסטודנטים נטו להתנסות בגישות לא קונבנציונליות ולפתח מבנים מורכבים יותר עיקר ב ב עבודה העת בתיווכו של הרובוט ה אנושי . תוצאות אלו מתיישבות עם מחקרים קודמים המדגישים את החשיבות של אינטראקציה פיזית מעשית בעידוד יצירתיות בקרב סטודנטים ) Ardito et al., 2020; Hsu et al., 2022 (. המשוב המוחשי והמיידי מספק ה ש רובוט האנושי טיפח ככל הנראה ת חושת מעורבות ועודד את ה סטודנטים לחקור אסטרטגיות פחות שגרתיות לפתרון בעיות, ובכך לקדם יצירתיות חישובית. הנחה זו ת מתיישב עם התפיסה שאינטראקציה פיזית מספקת סביבת למידה סוחפת ומערבת יותר, מ עודדת פתרונות מתוחכמים ומרובדים יותר ו מגבירה את היצירתיות בקרב לומדים ) Usher & Barak, 2020; Rehmat et al., 2020 .( מנגד, היבט מגוון הבלוקים נמצא כלא מושפע באופן מובהק מסביבת הלמידה. הדבר מצביע על שחלק כך היבטי מ ה יצירתיות ה חישובית עשויים שלא להיות תלויים רבות ב נוכחות הפיזית של הרובוט ויכולים לה תפתח באופן דומה בש תי סביבות הלמידה . מבחינת חשיבה חישובית ) CT ( , הסטודנטים דיווחו על רמות גבוהות יותר של מיומנויות CT בעקבות הפעילות בסביבה מונחית הרובוט, במיוחד במימדי החשיבה היצירתית ושיתוף הפעולה. הנוכחות הפיזית והשימוש המשותף של הסטודנטים ברובוט טיפחו ככל הנראה עבודת צוות ודינמיקה קבוצתית – אלמנטים ים מאתגר יותר לשכפ ו ל בסביבה מדומה. מימד החשיבה האלגוריתמית היה גם כן גבוה יותר בסביבה מונחית הרובוט, אך ללא מובהקות סטטיסטית. לבסוף, הסטודנטים דיווחו כי הסביבה מונחית הרובוט היתה מהנה יותר באופן משמעותי , וכן כי הם חוו פחות קשיים באינטראקציה הקבוצתית בסביבה זו , בהשוואה ל סביבה בוססת ה מ סימולטור. ממצאים אלו מלמדים כי הפעילות מונחית הרובוט הייתה יעילה בקידום שיתוף פעולה חלק ואפקטיבי בין חברי הקבוצה ועומד ים בקנה אחד עם מחקרים קודמים העוסקים בלמידה שיתופית ות בסביב ו מונח ת רובוט ) Ardito et al., 2020; Kurtz & Kohen-Vacs, 2022 .( ממצאי המחקר ים מרמז כי סביבה וירטואלי ת עשויה להוות פלטפורמה מספקת לפיתוח היבטים טכניים של יצירתיות חישובית, כגון בניית מבני ם מורכבים והתנסות בפרמטרים שונים , בעוד שהנוכחות הפיזית והממשית של הרובוט האנושי עשויה לתרום לפיתוח היבטים ה קשורים ל שיתופיות ו אינטראקציה חברתית . ממצאי ם אלו תורמים לגוף ה ידע ה הולך וגדל העוסק ב יעילותם של רובוטים דמויי אדם בקידום חשיבה חישובית וי צירתיות אנושית ) Hershkovitz et al., 2019; Israel-Fishelson & Hershkovitz, 2022 .( מנקודת מבט פדגוגית, ה תוצאות מצביעות על כך שגישה היברידית המשלבת למידה פיזי ת וו ירטואלי יכולה ת להוות יתרון משמעותי . בעוד שרובוטים מספקים פלטפורמה מרתקת וסוחפת ל סטודנטים העשויה לקדם פתרונות יצירתיים ואינטראקציות חברתיות , סימולציות וירטואליות יכולות להציע יתרונות משלימים בהיבטים הקשורים ל פיתוח חשיבה לוגית ופתרונות מורכבים . הדבר מתיישב עם מחקרים קודמים הדוגלים בגישות למידה המשלבות את החוזקות של סביבות פיזיות ו ו ירטואליות כאח ד, ב כדי לספק חווית למידה מקיפה ו מעמיקה יותר ) Usher & Barak, 2020; Hsu et al., 2022; Rehmat et al., 2020 .(

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw