Chais2025_Heb_and_Eng-web
16 ע קידום חשיבה חישובית של סטודנטים בסביבת למידה מונחית רובוט אנושי מול מבוססת סימולטור ) Hershkovitz et al., 2019; Kovalkov et al., 2021 (. בכך, ניתוח למידה מספק תובנות חסרות תקדים על תהליכי יצירתיות, ומציע משוב רציף הן למחנכים והן לסטודנטים, תוך קידום פיתוח היצירתיות לאורך זמן. למרות מחקר הולך ו גובר בתחום , נותרו פערים בהבנה כיצד סטודנטים מפתחים מיומנויות CT ויצירתיות חישובית ) Israel-Fishelson & Hershkovitz, 2022 (, במיוחד בהשוואת האופן שבו סביבות למידה שונות משפיעות על מיומנויות אלו. בנוסף, למרות שנעשה שימוש בניתוח למידה למדידת יצירתיות ) Chou et al., 2024; Marrone & Cropley, 2022 (, יש צורך במחקר אמפירי נוסף הבוחן זאת ב השכלה הגבוהה . המחקר הנוכחי מתמודד עם פערים אלו על ידי בחינת ההבדלים ביצירתיות חישובית ובמיומנויות CT של סטודנטים בין סביבת למידה שיתופית מונחת רובוט אנושי וסביבה מבוססת .טור סימול מטרה ושאלות המחקר מטרת המחקר הינה לבחון ולהשוות את היצירתיות החישובית ומיומנויות החשיבה החישובית ) CT ( של סטודנטים לתואר ראשון ת בסביב למידה שיתופית מונחת רובוט וסביבה ת מבוסס .טור סימול מ טרה זו העלתה את שתי שאלות המחקר הבאות: 1 . כיצד משפיע ה סביבת הלמידה מונחית הרובוט ומבוססת הסימול טור על היצירתיות החישובית של סטודנטים לתואר ראשון ? 2 . כיצד סביבות למידה אלו משפיע ות על מיומנויות ה - CT של ה סטודנטים ? אוכלוסיית וסביבת המחקר המחקר כלל 71 סטודנטים בשנה א' ב תואר ראשון בטכנולוגיות למידה ) 59 נשים ו - 12 גברים( ש לקחו חלק ח בקורס שיבה חישובית . הסטודנטים חולקו ל - 23 קבוצות קטנות של 3-4 משתתפים . המחקר התפרס על פני שני מפגשי הרצאה נפרדים במהלך שנת הלימודים תשפ"ד. במפגש הראשון, מחצית מהכיתה הוקצתה באופן אקראי לעבוד בסביבת הלמידה מונחית הרובוט, בעוד שהנותרים עבדו בסביבה מבוססת הסימולטור. במפגש העוקב, הקבוצות החליפו תנאים. המשימות הלימודיות היו זהות בשתי ה סביבות והציגו בפני הסטודנטים אתגרי CT הקשורים ל מבני תכנות חיוניים, כולל לולאות, תנאים ומשתנים . הסטודנטים נדרשו לפתח פתרונות תוך שימוש בשפת תכנות מבוססת בלוקים ואלו מומשו או באמצעות הסימולטור ה מאויר וה מונפש או באמצעות רובוט פיזי דמוי אדם ) NAO גרסה 6.00 (, שהציע אינטראקציה בעולם האמיתי ומשוב מיידי . ההשתתפות במחקר הייתה וולונטרית, וה סטודנטים חתמו על טופס הסכמה מדעת לפני תחילת המחקר. שיטת המחקר, כלי המחקר וניתוח במחקר זה נעשה שימוש מערך ב ניתוח שונות במודל מעורב מסוג מדידות חוזרות ) repeated measures ( בכדי לבחון את ההשפעה של למידה שיתופית מונחית רובוט ומבוססת סימול טור על היצירתיות החישובית ו מיומנויות ה - CT של סטודנטים . הנתונים נאספו משני כלי מחקר: קבצי לוג של פעילות קבוצות הסטודנטים ושאלון CT מסכם לאחר כל פעילות. קבצי הלוג הקבוצתיים חולצו מהמערכת המקוונת ל שפותחה מחקר זה וע קבה אחר פעילות קבוצות ה בזמן אמת בשתי סביבות הלמידה . ארבעה ימ מדים נותחו כדי ל ב בחון יצירתיות חישוב ית: 1 . אורך רצף – חושב על ידי ספירת ה מספר הכולל של בלוקים בהם נעשה שימוש בפתרון כולו . 2 . מגוון בלוקים – חושב על ידי ספירת סוגי הבלוק ים )למשל, לולאות, תנאים, משתנים( המשמשים בניית ה ב . נות פתרו 3 . מורכבות מבנה – בחוש על ידי ספירת שכבות היררכיות מאו בנים מקוננים )לדוגמה, לולאות בתוך לולאות ו הצהרות מותנות בתוך בלוקים אחרים( בפתרון הכולל . 4 . חידוש – חושב דידת מ על ידי ב השימוש בלוקים לא שכיחים, תוך ספירת בלוקים ייחודיים שאינם כלולים ברשימה המוגדרת מראש של דפוסים נפוצים . שאלון מסכם אינדיבידואלי חולק לסטודנטים ל שם מ הערכת יומנויות ה - CT שלהם לאחר השתתפותם בכל אחת משתי למידה. הת יו פעילו השאלון הותאם ממחקר קודם ) Korkmaz et al., 2017 ( כלל ו 15 פריטים שנועדו להעריך מיומנויות CT על פני חמישה מימדים: יצירתיות, חשיבה אלגוריתמית, שיתוף פעולה, חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות. המשתתפים דירגו כל פריט בסולם ליקרט נע בין ה 1 )"כלל לא"( ל -5 )"במידה רבה ."( מאוד השאל ון המסכם הועבר בסיומה של כל פעילות לימודית , בין אם מונחית הרובוט או מבוססת הסימולטור. פריט לדוגמה מן השאלון תחת מימד ה " יצירתיות " :" אני מאמינ/ה ש אני מסוגל/ת לפתור בעיות ה עלולות להתרחש כ אשר אני נתקל ת/ במצב חדש". פריט לדוגמה מן השאלון תחת מימד " שיתוף פעולה " :
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw