Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 15 מאיה אושר, נגה רזניק, גלעד ברונשטיין, דן כהן - וקס תקציר חשיבה חישובית ) CT ( נחשבת ל מיומנות חיונית עבור ס טודנטים בהשכלה הגבוהה, המסייעת להם לפתור בעיות בצורה שיטתית ולחשוב באופן אלגוריתמי. מרכיב מרכזי ב - CT הוא יצירתיות חישובית, המאפשרת יצירת פתרונות חד י שים במסגרת מגבלות תכנותיות. רובוטים אנושיים נחשבים ככ לי מבטיח לשיפור מיומנויות CT , בעיקר בהקשר של עבודת צוות וי צירתיות בסבי בות למידה שיתופיות. עם זאת, קיים פער מחקרי באשר לאופן בו סביבות למידה שונות עשויות להשפיע על פיתוח מיומנויות אלו. מחקר זה בוחן ומשווה את היצירתיות החישובית ומיומנויות ה - CT של סטודנטים בסביבת למידה שיתופית מונחת רובוט אנושי כזו מול מבוססת סימול טור. 71 סטודנטים לתואר ראשון חולקו לקבוצות קטנות והשתתפו בשתי פעילויות CT , ה כאשר פתרונות שפותחו על ידם נו נית להרצה או באמצעות רובוט אנושי או דרך סימול טור המציג רובוט מונפש. תוך שימוש ב מערך מדידות חוזרות, הקבוצות הוקצו באופן אקראי להתחיל את הפעילות בסביבה מונחית הרובוט או מבוססת הסימולציה , ו במפגש העוקב החליפו . ן ביניה נתוני המחקר נאספו מקבצי לוג של פעילות הקבוצות ושאלון מסכם לאחר כל פעילות. ה ניתוח חשף הבדלים משמעותיים ביצירתיות החישובית של הסטודנטים בין שתי סביבות ידה. הלמ נמצא כי הסטודנטים נטו להתנסות בפתרונות פחות שגרתיים ואף מורכבים יותר בעת העבודה בתיווכו של הרובוט. מנגד, היבטים מסוימים של פתרון בעיות, כגון מגוון הבלוקים, לא הושפעו באופן מובהק מסביבת הלמידה. בנוסף, הסטודנטים דיווחו על רמות גבוהות יותר של מיומנויות CT לאחר הפעילות מונחית הרובוט, בעיקר במימדי ם של חשיבה יצירתית ושיתוף פעולה. נראה כי הנוכחות הפיזית ו המשוב הממשי של הרובוט עשוי ים לתרום רבות לפיתוח מיומנויות CT בקרב סטודנטים, עם דגש על קידום יצירתיות, שי תופיות ואינטראקציה חברתית יעילה . מילות מפתח: השכלה גבוהה, חשיבה חישובית, יצירתיות חישובית, למידה מונחית רובוט , ל מידה שיתופית . הקדמה בעולם הטכנולוגי של ימינו, חשיבה חישובית ) CT ( מוכרת כמיומנות קריטית למאה ה -21 , המסייעת לסטודנטים לגשת לאתגרים בצורה שיטתית, לחשוב באופן אלגוריתמי ולפתח פתרונות יצירתיים ) Hershkovitz et al., 2019; Israel-Fishelson & Hershkovitz, 2022 (. מיומנות זו כוללת פירוק אתגרים לתתי - ב עיות, זיהוי תבניות, הפשטת פרטים מסוימים ותכנון פתרונות צעד - אחר - צעד ) Chen & Chung, 2023; Wing, 2006 .( CT אינה מוגבלת רק למדעי המחשב , כיום היא נחשבת למסגרת בינתחומית המשפרת את יכולות פתרון הבעיות בתחומים כמו הנדסה, מדעים, מתמטיקה וא ף מדעי הרוח ) Luhmann & Burghardt, 2022; Wing, 2006 (. באמצעות טיפוח מיומנויות אלו , צוותי ההוראה יכולים להכין את הסטודנטים לקריירות עתידיות שדורשות הן מומחיות טכנית והן פתרון בעיות יצירתי ) Usher & Barak, 2024; Rehmat et al., 2020 .( מחקרים עדכניים בוחנים כלים חדשניים לקידום מיומנויות CT בקרב סטודנטים, כאשר שילוב רובוטים אנושיים מתגלה כגישה מבטיחה ) Kurtz & Kohen-Vacs, 2022; Hsu et al., 2022 .( האינטראקציה המעשית והמשוב בזמן אמת ש רובוטים דמויי אדם אלו מספקים מאפשרים לסטודנטים לראות מיידית את תוצאות האסטרטגיות התכנותיות שלהם, מה שהופך את תהליך הלמידה למערב ומוחשי יותר ) Evripidou et al., 2021; Rehmat et al., 2020 (. בסביבות שיתופיות, תכנות רובוטים אנושיים עשוי ל סייע לסטודנטים לפתח מיומנויות חיוניות כמו עבודת צוות ויצירתיות ) Ardito et al., 2020; Kurtz & Kohen-Vacs, 2022 .( מרכיב מרכזי ב - CT הינו יצירתיות, אשר ל עיתים מכונה יצירתיות חישובית כש זו מיושמת במסגרת חישובית. יצירתיות זו ת מאפשר לסטודנטים לייצר פתרונות חדשים במסגרת מגבלות תכנותיות וחשיבה אלגוריתמית ) Hershkovitz et al., 2019 (, ומקדם שילוב הוליסטי יותר של CT בסביבות חינוכיות ) Israel- Fishelson & Hershkovitz, 2022 (. מחקרים הראו כי שילוב זה לא רק משפר מיומנויות CT של סטודנטים, אלא גם מעודד חשיבה ביקורתית ויכולת לייצר פתרונות חדשים ) Israel-Fishelson & Hershkovitz, 2022 (. לפיכך, שילוב כלים כמו רובוטים אנושיים עשוי להציע הזדמנויות ייחודיות לסטודנטים לעסוק ביצירתיות חישובית, המשלבת פיתוח מיומנויות טכניות עם חדשנות ושיתוף פעולה. בשנים האחרונות, ניתוח למידה הפך לכלי רב עוצמה למדידת יצירתיות באמצעות מעקב אחר פעילויות הסטודנטים במערכות דיגיטליות ) Chou et al., 2024; Marrone & Cropley, 2022 (. שיטות אלו מאפשרות זיהוי דפוסים בתהליכי פתרון הבעיות של סטודנטים ולכידת רגעים של מקוריות וסטייה מאסטרטגיות שגרתיות

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw