Chais2025_Heb_and_Eng-web

10 ע החזית המשפחתית: אסטרטגיות תיווך הורי של ה מדיה בזמן מלחמה המלחמה גרמה לשינויים משמעותיים בדפוסי התיווך ההורי של המדיה. הורים רבים דיווחו על עלייה בשימוש בתיווך מגביל, שבו הם ניסו להרחיק את ילדיהם מתכנים קשים ומפחידים שנמצאו בתקשורת ובמדיה הדיגיטלית. "הפסקנו את כל החשיפה לחדשות כי זה פשוט היה יותר מדי בשבילם" , אמר אחד ההורים. ההורים השתמשו בהגבלות על השימוש במסכים כדי להפחית את ההשפעה הרגשית השלילית של המלחמה על ילדיהם . בנוסף, הורים החלו להשתמש יותר בתיווך פעיל, שבו הם הסבירו לילדיהם את המצב והחדשות בצורה מבוקרת. תיווך פעיל זה נועד לסייע לילדים להבין את המצב המורכב ולהתמודד עם החרדות שנגרמות מהחשיפה לתכנים מלחמתיים. "ישבנו והסברנו להם את המצב, כדי שלא יפחדו ממה שהם רואים ושומעים," העיד אחד המשתתפים. תיווך זה היה נפוץ במיוחד במשפחות שבהן אחד ההורים שירת במילואים, וההורים ניסו להסביר לילדים את היעדרות האב בצורה שתהיה מותאמת לגילם . הירידה בשימוש באי - תיווך ניכרה גם היא, כאשר הורים חשו צורך להתערב באופן פעיל בצריכת המדיה של ילדיהם, מתוך הבנה שהילדים זקוקים להסבר ולכוונה. "הרגשתי שאני לא יכולה פשוט להניח להם לראות לבד, הם צריכים הכוונה" , שיתפה אחת האימהות. באופן כללי, הורים רבים דיווחו על מעבר לאסטרטגיות תיווך מגבילות ופעילות כאמצעי להתמודד עם ההשפעות הרגשיות של המלחמה על ילדיהם. דיון ומסקנות מטרת המחקר ה היית לבחון את אסטרטגיות התיווך של המדיה על ידי הורים בזמן המלחמה, הבדלים בין משפחות שנחשפו למלחמה בצורות שונות, ושינויים בדפוסי התיווך בעקבות פרוץ המלחמה . ממצאי המחקר מצביעים על כך שבזמן מלחמה, הורים משתמשים במגוון אסטרטגיות תיווך למדיה, כאשר התיווך המגביל והתיווך הפעיל הם הדומיננטיים ביותר. ממצאים אלו תואמים את הספרות המחקרית, המדגישה את חשיבות התיווך ההורי בעיצוב תגובות הילדים לתכני מדיה בזמן מלחמה ) Buijzen et al., 2007 .( התיווך המגביל, שהתבטא בעיקר בשליטה על סוג התוכן והמדיה, הגבלת זמן השימוש, ושימוש בתוכנות בקרת הורים, משקף את המאמץ המכוון של ההורים להגן על ילדיהם מפני תכנים מטרידים או מפחידים הקשורים למלחמה. ממצא זה מתיישב עם מחקרם של אלטנמלי ואחרים ) Eltanamly et al. 2019 (, המצביע על כך שבמצבי סיכון גבוה, הורים נוטים להשתמש יותר בתיווך מגביל. התיווך הפעיל, שכלל בעיקר שיחות עם הילדים על התכנים אליהם נחשפו, מתן הסברים, והכוונה לתכנים חינוכיים, מדגיש את הצורך של ההורים לתווך את המצב המלחמתי לילדיהם ולספק תמיכה רגשית. ממצא זה תואם את מחקרם של בויג'יזן ואחרים ( Buijzen et al., 2007 ) , שמצא כי תיווך פעיל מחליש את הקשר בין חשיפה לאירועים אלימים בחדשות ופיתוח רגשות שליליים, במיוחד בקרב ילדים צעירים. לעומת אסטרטגיות אלו, הצפייה המשותפת והיעדר התיווך היו נפוצים פחות ) 20% ו - 35% בהתאמה(. ייתכן שהשימוש המופחת בצפייה משותפת במחקר הנוכחי נובע מרצון של ההורים להגן על ילדיהם מחשיפה ישירה לתכנים קשים, או מקושי לוגיסטי לצפות יחד בתקופה של שינויים והתערערות השגרה . השיעור הגבוה יחסית של היעדר תיווך ) 35% ( מעלה שאלות לגבי הסיבות לכך. ייתכן שזה נובע מהעומס הרגשי והתפעולי על ההורים בזמן מלחמה, או מתחושת ביטחון מסוימת לגבי יכולת הילדים להתמודד עם המידע באופן עצמאי. מחקר עתידי יכול לבחון לעומק את הגורמים המשפיעים על בחיר ת הורים באסטרטגיות אלו בזמן מלחמה, ואת השפעתן על רווחת הילדים. חשוב לציין כי ממצאי המחקר מראים שרוב ההורים משלבים בין אסטרטגיות תיווך שונות. עובדה זו תואמת מסקנות ממחקרים קודמים, שמצאו כי שילוב אסטרטגיות תיווך הורי עדיף ביעילותו על שימוש באסטרטגיה אחת באופן עקבי, ואף יכול להפחית את הסיכוי לתגובות רגשיות או פוסט טראומט יות ) James & Kur, 2020; Jiow et al., 2017 .( המחקר חשף הבדלים משמעותיים באסטרטגיות התיווך בין משפחות שנחשפו למלחמה בצורות שונות. משפחות שפונו מבתיהן ואלו שמתגוררות בטווח ירי טילים הציגו את השימוש הנרחב ביותר בתיווך מגביל, תואם לממצאים קודמים על שימוש מוגבר בתיווך מגביל במצבי סיכון גבוה ) Buijzen et al., 2007; Eltanamly et al., 2019 .( המשפחות שפונו מבתיהן ואלו שמתגוררות בטווח ירי טילים הראו רמות משתנות של תיווך פעיל ) 80% ו 60% בהתאמה(. ממצאים אלו מעידים על כך שמשפחות אלו שנחשפו למלחמה בצורה הישירה ביותר, חשו בצורך לתווך את המלחמה על ידי קיום שיח עם ילדיהם ומענה על שאלותיהם. יחד עם זאת, ציינו קשיים בתיווך המדיה הנצרכת בצורה פעילה עקב מעמסה רגשית ופיזית שנבעה מהפינוי או מהסכנה אליה נקלעו והרצון להגן ולשמור על הביטחון המשפחתי.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw