Chais2025_Heb_and_Eng-web
266 ע תהליכי מחקר ופיתוח כמינוף להטמעה בהיקף רחב של בינה מלאכותית בחינוך ) ( פאנל Abstract The emergence of generative Artificial Intelligence language models (GenAI) has revolutionized content creation and digital interactions across educational contexts. While GenAI offers significant benefits in personalizing content and enhancing teaching-learning-assessment processes, its integration into education presents multiple challenges. These include ethical concerns regarding learner privacy, socio-cultural differences in technology access, algorithmic biases affecting accessibility and equality (Holmes & Porayska-Pomsta, 2023), and pedagogical challenges in designing meaningful learning tasks that foster higher-order thinking (Eyal, 2024). To address these challenges, the Institute for Applied Research of AI in Education was established to facilitate research-based decision-making for the Israeli Ministry of Education. Using a Design Research paradigm emphasizing Academic-PracticePartnerships (Kali et al., 2023), the Institute collaborates with 500 teachers across 260 diverse schools. This partnership has yielded 15 experimental studies on AI-integrated teaching practices, contributing to theoretical understanding and practical implementation. The Institute's work combines field research with theory development, focusing on creating comprehensive AI competency models for teachers and students (Filo & Rabin, 2024). These efforts have expanded from localized experiments to influence national educational policy, including contributions to Israel's strategic educational plan. Presented in the panel are new examples from research and development processes that leverage broad implementation of AI in education. The examples relate to additional audiences such as ultra-Orthodox and special education sectors, and follow-up research for implementation of AI-powered technologies for education, based on previous research outcomes. We present aspects of professional training, development processes focused on specific subject areas or unique needs, and pedagogical contexts contributing to both theory and practice. Keywords: Generative artificial intelligence (GenAI), Artificial intelligence teaching practices, assimilation of AI in education, Design research. תקציר כניסת מודלי השפה של בינה מלאכותית ג'נרטיבית ) ;GenAI ( במ"י ופיתוחם של יישומים מגוונים, מאפשרים יצירה אוטונומית של תוכן חדש במגוון פורמטים ומדיות ) UNESCO, 2023 .( מאז הופעת מודלי השפה ) LLM ( חוללו הפיתוחים הטכנולוגיים מהפכה ביצירת תוכן מותאם ובאינטראקציות דיגיטליות המגיבות למשתמש האנושי ) Ooi et al., 2023 ( . אף שטכנולוגיית ב"מ היתה מוכרת במרחבי החינוך בעבר , יכולות חדשות והתעדכנותם המתמדת הנגישה אותם להקשרים חינוכיים שונים. מחקרים עדכניים מדווחים שהבמ"י מציעה יתרונות משמעותיים בחינוך כגון התאמה אישית של תוכן ושיפור תהליכי הוראה - למידה - הערכה )למשל , Kadaruddin, 2023 .( עם זאת, שילובה בשדות החינוך מעורר אתגרים רבים. אלו כוללים סוגיות אתיות כגון פרטיות הלומדים, הבדלים חברתיים ותרבותיים בגישה לטכנולוגיה, הטיות אלגוריתמיות והשפעותיהן על נגישות ושוויון ) Holmes & Porayska-Pomsta, 2023 ( , אתגרי אבטחת מידע ומהימנות התוכן המיוצר ) Chen et al., 2023 ,( ואתגרים פדגוגיים הקשורים להגדרת משימות למידה משמעותיות שדורשות חשיבה מסדר גבוה, יצירתיות ושיתופיות )אייל, 2024 .( המהירות שבה מתפתחת במ"י מייצרת תחושת FOMO בקרב אנשי מקצוע ומוסדות ) Caporusso, 2023 ,( ומדגישה את הצורך בהכשרה מקצועית למורים שבה ערך מוסף של הב"מ להוראה , גיל) 2024 ; UNESCO, 2023 ; Diliberti, et al. 2024 .( מודלים תיאורטיים מציעים מסגרות לשילוב אוריינות וסוגי ידע של במ"י בקרב מורים ) Chiu, 2023; Mishra, Warr, & Islam, 2023 ( , תוך הדגשת חשיבה ביקורתית , שימוש אתי ופיתוח מיומנויות ) Ng et al, 2023 .( מודל חדש לכשירות ב"מ למורים ולתלמידים, פותח לאחרונה בשיתוף עם מורים במכון למחקר יישומי של בינה מלאכותית בחינוך ) פילו ורבין, 2024 ; Filo, Rabin & Mor, Accepted , מכון ה (. הוקם כ מנגנון לקבלת החלטות מושכלות, מבוססות מחקר ובקנה מידה גדול בתחום עבור משרד החינוך. במהותו משלב המכון חיישנות שטח ותיאורי ה , ייזום ניסויים, פיתוח חומרי למידה למורים וסיוע לתהליכי הטמעה. בשנתו השניה, מצטברים והולכים ממצאים מ -15 ניסויים לחקר הוראה ולמידה המשלבות במ"י בפרקטיקה של מורים בישראל .
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw