Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 261 אורית בן שושן ; throughout all stages of the game. Finally, all games were uploaded to a common library on the Genially platform and categorized by game type, with three difficulty levels developed for each category. To ensure proper implementation of accessibility, occupational therapists using the digital library completed a feedback questionnaire developed as part of the study,and reported their user experience for each individual game. Results: The feedback findings revealed that the digital library of accessible games was effective and useful for both occupational therapists and children. Therapists reported significant improvements in the accessibility and usability of the games, and noted that the accessible design principles (content, structure and design) contributed to the children's understanding and involvement. An increase in children's independence in using the game was observed, along with improvements in motivation and the duration of the game. In addition, occupational therapists stated that the digital library provided them with a wide variety of adapted therapeutic tools, which facilitate the planning and implementation of personalized therapeutic interventions. Keywords: accessible games, children with cognitive disabilities, digital accessibility תקציר רציונל: משחק הוא עיסוק מרכזי בחייהם של ילדים , התורם להתפתחותם הקוגניטיבית, החברתית והרגשית. עבור ילדים עם מוגבלויות קוגניטיביות, המשחק מהווה אתגר בשל קשיים בהבנה ובעיבוד מידע. למרות זאת, עבור ילדים אלה, המשחק אינו רק פעילות הנאה, אלא גם כלי טיפולי חיוני. מחקרים מראים כי משחק מותאם יכול לשפר מיומנויות קוגניטיביות, חברתיות ומוטוריות בקרב ילדים עם מוגבלויות. לכן, קיים צורך משמעותי בהתאמת משחקים לצורכיהם הייחודיים, כדי לאפשר להם להשתתף באופן מלא ולהפיק את מרב התועלת ההתפתחותית והטיפולית מחווית המשחק. פיתוח ספרייה דיגיטלית עם משחקים נגישים מהווה פתרון אפשרי לאתגר זה. ספריית המשחקים הנגישים מאפשרת גישה רחבה יותר למשחקים מותאמים ומספקת כלים חדשניים למרפאות בעיסוק שעוסקות רבות בתחום זה ) Besio, Bulgarelli, & Stancheva-Popkostadinova, 2017 .( מטרת המחקר: לבחון את היעילות של פיתוח משחקים נגישים עבור ילדים עם מוגבלויות קוגניטיביות, לזהות אסטרטגיות עיצוב יעילות ולפתח מודל לשילוב עקרונות עיצוב נגישים בהתערבויות טיפוליות. אוכלוסייה: המחקר כלל 15 מרפאות בעיסוק ו -25 ילדים עם רמות תפקוד שונות של מוגבלות קוגניטיבית. כלים: איסוף הנתונים נעשה באמצעות ראיון חצי - מובנה שפותח במסגרת המחקר ומיועד למרפאות בעיסוק העובדות עם ילדים עם מוגבלות קוגניטיבית על תחום המשחק. מטרת הראיון הייתה לבחון את צורכי המשחק של הילדים והאתגרים בשימוש במשחקים קיימים. על בסיס המידע שהתקבל מהראיונות פותחה ספרייה דיגיטלית. תהליך הפיתוח של הספרייה הדיגיטלית כלל בתוכו מספר שלבים: בשלב הראשון, נבחרו תחומי המשחק ) היגיינה, מוטוריקה, כתיבה ורגשי ( לפי דיווח המרפאות בעיסוק. על בסיס המידע שהתקבל מהשלב הראשון , נבחרו אתרי האינטרנט ליצירת המשחקים ) Genially, Canva, Wordwall, Flaticon, Bing ( וסוגי המשחקים לכל נושא. משחקי מיון בנושא היגיינה, משחקי זיכרון בנושא מוטוריקה, משחקי קלפים בנושא כתיבה ו חידונים אינטראקטיביים בנושאים רגשיים . המשחקים נבנו לפי כללי הנגישות באופן הבא: ) 1( תוכן – ההוראות של המשחקים נכתבו באופן ממוקד באמצעות דוגמאות מוחשיות של כל שלב בנפרד. ) 2( מבנה – השלבים בכל משחק הכילו משפטים בשפה פשוטה, שימוש במונחים שגורים במשלב שפתי מותאם.זאת ועוד, השפה הדבורה הייתה עם תמיכה ויזואלית של סמלים והקראה קולית כמתן ערוץ נוסף לעיבוד המידע ) Davidson, 2015 ( , ו - ) 3( עיצוב – נעשה שימוש בפונט נגיש מבחינת סוג הגופן והגודל זאת בהתאם לכללי הנגישות ובוצעה התאמה גרפית של המשחקים בעזרת הקפדה על ניגוד צבעים גבוה של כל אלמנט במשחק. שימוש בתמונות וסמלים ברורים להבנה ושימוש בחוויית משתמש נגישה לאורך כל שלבי המשחק. לבסוף, כל המשחקים עלו לספרייה שיתופית באתר Genially וחולקו לקטגוריות לפי סוג המשחק. לכל קטגוריה נבנו שלושה סוגי משחקים לפי רמות קושי מהרמה הקלה ביותר לרמה הקשה ביותר. כדי לוודא שהליך ההנגשה נעשה בצורה טובה המרפאות בעיסוק שהשתמשו בספרייה הדיגיטלית ענו על שאלון משוב שפותח במסגרת המחקר בו דיווחו על חוויית השימוש שלהן מכל משחק בנפרד. תוצאות: ממצאי המשוב העלו כי הספרייה הדיגיטלית של המשחקים הנגישים הייתה יעילה ושימושית עבור המרפאות בעיסוק והילדים , כאחד. המרפאות דיווחו על שיפור משמעותי בנגישות ובשימושיות של המשחקים, וציינו כי העקרונות של עיצוב נגיש ) תוכן, מבנה ועיצוב ( תרמו להבנה ולמעורבות של הילדים
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw