Chais2025_Heb_and_Eng-web

254 ע השפעת מקור הטקסט ) AI או מומחה ( על מהימנות ו דפוסי קריאה: ניתוח מעקב תנועות עיניים )פוסטר( ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה השפעת מקור הטקסט ) AI או מומחה ( על מהימנות ו דפוסי קריאה: ניתוח מעקב תנועות עיניים )פוסטר( אלעד טל HIT מכון טכנולוגי חולון eladtal19@gmail.com טום ירושלמי HIT מכון טכנולוגי חולון Tomyerushalmi@gmail.com היילי וייגלט - מרום HIT מכון טכנולוגי חולון hayleyw@hit.ac.il מאי וינטר HIT מכון טכנולוגי חולון msmaywinter@gmail.com The Impact of Text Origin (AI or Expert) on Credibility and Reading Patterns: An Eye-Tracking Analysis (Poster) Tom Yerushalmi HIT Holon Institute of Technology Tomyerushalmi@gmail.com Elad Tal HIT Holon Institute of Technology eladtal19@gmail.com May Winter HIT Holon Institute of Technology msmaywinter@gmail.com Hayley Weigelt-Marom HIT Holon Institute of Technology hayleyw@hit.ac.il Abstract This study explored how text origin (AI vs. human expert) influences reading patterns, combining objective metrics and subjective evaluations. Conducted at HIT's User Experience Research Lab, 12 participants aged 25-27 with AI experience read two identical-length texts (270 words). Both texts were written by Chat GPT and alternately labeled as AI-generated or human expert-authored. Eye movements were recorded with the Tobii Fusion 120 Hz system, and credibility was assessed via a questionnaire. Results showed no significant differences in reading patterns across text origins, such as fixations and regressions. For instance, the average fixation duration was 220 ms for AI texts and 215 ms for human- attributed texts. However, texts labeled human-authored were rated more credible and specialized, highlighting a disparity between objective reading behaviors and subjective perceptions. The findings emphasize the importance of labeling and context in shaping content credibility and suggest applications for educational platforms using AI-generated content. Keywords: Artificial Intelligence, Eye-tracking, Text Credibility, Preconceptions. תקציר המחקר בחן את ההשפעה של מקור טקסט )בינה מלאכותית לעומת מומחה אנושי( על דפוסי קריאה, תוך שילוב מדדים אובייקטיביים וסובייקטיביים. במעבדה לחקר חוויית משתמש ב - HIT נבדקו 12 משתתפים בגילאי 27-25 , בעלי רקע בבינה מלאכותית. המשתתפים קראו שני טקסטים ה זהים באורכם ) 270 מילים כל אחד ( במחצית מהפעמים, הטקסט הראשון שהוצג לנבדקים תויג כפרי יצירה של בינה מלאכותית, והטקסט השני שהוצג לנבדקים תויג ככזה הנכתב על ידי מומחה אנושי. במחצית השנייה, התיוגים התחלפו. )הנבדקים לא נחשפו באף שלב למידע אודות מקור שני הטקסטים וכי נכתבו בפועל על ידי Chat GPT .(

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw