Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 243 סימה הנדריקסון , יעל סידי, קרן ספקטור פרצל ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה עיצוב אמפתי דיגיטלי של סביבות למידה )פוסטר( קרן ספקטור פרצל האוניברסיטה הפתוחה karenpr@openu.ac.il יעל סידי האוניברסיטה הפתוחה yaelsi@openu.ac.il סימה הנדריקסון האוניברסיטה הפתוחה simmah@gmail.com Digital Empathy Design in Education (Poster) Simma Hendrickson The Open University of Israel simmah@gmail.com Yael Sidi The Open University of Israel yaelsi@openu.ac.il Karen Spektor Precel The Open University of Israel karenpr@openu.ac.il Abstract The increase in online interactions for learning highlights the need to design interfaces that consider not only functionality (Tractinsky, 2018) but also the user's emotional experience (Effilti & Gelmez, 2024). Emotional factors, such as enjoyment linked to "flow", significantly influence digital learning experiences (Csikszentmihalyi, 1990). While usability focuses on users' efficient goal achievement and satisfaction (Nielsen, 1993), empathic digital design emphasizes the emotional experience of the user. This ongoing study examines the effects of empathic design on user experience, focusing on enjoyment, usability, and social presence, using the Hedonic-Motivation System Adoption Model Questionnaire (HMSAMQ) (Lowry et al., 2013). It explores whether empathic expression, based on the Empathic Expression Scale (Suwinyattichaiporn et al., 2021), enhances users' immersion, emotions, and exploratory behavior. In the first phase of the study, two learning environments were created, one incorporating empathic elements and a neutral control version. Initial evaluations by two groups of usability experts using Brooke’s SUS (1996) usability questionnaire indicated that content influenced assessments, prompting a redesign with "lorem ipsum" text for clarity. In the study's second phase, 80 teachers will participate in an online experiment, randomly assigned to either empathic or neutral websites. They will then complete mood (PANAS) (Wilson et al., 1988) and interaction assessments (HMSAMQ), with semi-structured interviews providing qualitative insights. This research will contribute to our understanding of how empathic communication can improve learner engagement. Findings from this study can help create more effective, emotionally resonant digital interfaces and establish a theoretical distinction between usability and empathic design. Keywords : HCI, digital empathy design, usability, user-experience, digital learning environments. תקציר מבוא עם העלייה באינטראקציות מקוונות לצורכי למידה, עולה גם הצורך בעיצוב ממשקים המתחשבים לא רק בפונקציונליות ) Tractinsky, 2018 ( אלא גם בחוויה הרגשית של המשתמש ) Efilti & Gelmez, 2024 (. גורמים רגשיים, כמו הנאה הקשורה לתחושת "זרימה" ) Csikszentmihalyi, 1990 ( ומוטיבציה הדונית ) Lowry et al., 2013 (, משפיעים על האופן שבו אנשים חווים ומשתמשים במערכות למידה דיגיטליות. תחום האינטראקציה אדם - מחשב שם דגש רב על הבנת הצרכים של משתמשים, תוך התאמת מערכות דיגיטליות לשימושיות מירבית. שימושיות מתייחסת למידת הקלות והיעילות שבה משתמשים יכולים להשיג את מטרותיהם במהירות ובדיוק תוך שביעות רצון גבוהה, באמצעות מערכת דיגיטלית ) Nielsen, 1993 .(
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw