Chais2025_Heb_and_Eng-web
242 ע עמדות מורים כלפי שילוב מחוללי משחקים דיגיטליים בהוראת המדעים במגזר הערבי )פוסטר( הגברת מעורבותם של תלמידים ויצירת עניין בלמידה )אייל ורובין, 2020 (. מחוללים אלו כוללים אלמנטים של תחרות, שיתוף פעולה ומשוב מיידי, המאפשרים סביבה לימודית חווייתית ומתקדמת ) Akram et al., 2022 .( המחקר נערך בקרב 81 מורים ומורות למדעים מהמגזר הערבי בישראל. הנתונים נאספו באמצעות שאלונים כמותיים שבחנו עמדות בשלושה היבטים: קוגניטיבי, בין - אישי ותוך - אישי, לצד מדידת היקף השימוש במחוללי משחקים דיגיטליים. השאלונים הועברו באופן מקוון ותוקפו באמצעות בדיקות סט טיסטיות של מהימנות ותוקף . ממצאי המחקר הצביעו על עמדות חיוביות כלפי מחוללי משחקים דיגיטליים, במיוחד בהיבט הקוגניטיבי, שבו הודגשה תרומתם לשיפור הבנת החומר ולטיפוח חשיבה יצירתית בקרב התלמידים. נמצא קשר חזק בין עמדות חיוביות לשימוש בפועל בטכנולוגיה זו. יחד עם זאת, לא התגלו הבדלים מובהקים בעמדות בין מורים למורות או בין מורים ותיקים לצעירים. אף על פי כן, נצפתה מגמה המראה עמדות ושימוש גבוהים יותר בקרב מורים צעירים . מסקנות המחקר מדגישות את הצורך בהכשרה מקצועית של מורים להוראת המדעים לשימוש מושכל במחוללי משחקים דיגיטליים. הכשרות אלו עשויות להעצים את יכולות ההוראה, להעשיר את חוויית הלמידה של התלמידים ולשפר את הישגיהם. המחקר מציע לקדם תוכניות ייעודיות להכשרת מורים בתחום זה, תוך התאמה לצרכים הייחודיים של מורים במגזר הערבי . מילות מפתח: מחוללי משחקים דיגיטליים, הוראת המדעים, טכנולוגיה חינוכית, מעורבות תלמידים, חדשנות פדגוגית. מקורות אייל, ל. ורבין, א.) 2020 (. עמדות פרחי - הוראה כלפי שילוב משחקים דיגיטליים בלמידה כאמצעי לפיתוח חשיבה ולמידה לאורך החיים – תובנות להכשרה. ספר הכנס השישה - עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי א' בלאו, א' כספי, י' עשת - אלקלעי, נ' גרי, י' קלמן, ת' לוטרמן )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 13-3 . Akram, H., Abdelrady, A. H., Al-Adwan, A.S., & Ramzan, M. (2022). Teachers' Perceptions of Technology Integration in Teaching-Learning Practices: A Systematic Review. Front. Psychol, 13, 1-9. Papastergiou, M. (2009). Digital game-based learning in high school computer science education: Impact on educational effectiveness and student motivation. Computers & education , 52 (1), 1-12. Wang, L. H., Chen, B., Hwang, G. J., Guan, J. Q., & Wang, Y. Q. (2022). Effects of digital game-based STEM education on students’ learning achievement: a meta-analysis. International Journal of STEM Education , 9 (1), 26.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw