Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 241 אמל סלימאן, הנא אבו חמד, שלומית חדד ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה עמדות מורים כלפי שילוב מחוללי משחקים דיגיטליים בהוראת המדעים במגזר הערבי )פוסטר( שלומית חדד המכללה האקדמית רמת גן shsh3345@iac.ac.il הנא אבו חמד המכללה האקדמית רמת גן Hamad.hana@gmail.com אמל סלימאן המכללה האקדמית רמת גן Amalsleman11@gmail.com Teachers' Attitudes Towards the Integration of Digital Game Generators in Science Teaching in the Arab Sector (Poster) Amal Sleman Ramat Gan Academic College Amalsleman11@gmail.com Hana Abu Hamad Ramat Gan Academic College Hamad.hana@gmail.com Shlomit Hadad Ramat Gan Academic College shsh3345@iac.ac.il Abstract This study examines science teachers' attitudes towards integrating digital game generators as an educational tool. It focuses on the relationship between teachers' attitudes and their level of utilization of this technology, alongside the influence of demographic factors such as gender and teaching experience. Digital game generators are increasingly recognized as effective tools for enhancing learning processes, fostering student engagement, and promoting interest in science education. These tools incorporate elements such as competition, collaboration, and instant feedback, creating an engaging and dynamic learning environment. The study involved 81 science teachers from the Arab sector in Israel. Data were collected using quantitative questionnaires assessing cognitive, interpersonal, and intrapersonal attitudes, as well as the extent of usage. The questionnaires were administered online and validated through reliability testing. Findings reveal that teachers generally hold positive attitudes toward digital game generators, particularly in the cognitive dimension, acknowledging their contribution to improving students’ understanding and creative thinking. A strong correlation was found between positive attitudes and the actual use of these tools. However, no significant differences were observed between male and female teachers or between novice and experienced teachers, though younger teachers showed slightly higher usage trends. The study concludes that training programs for science teachers focusing on the integration of digital game generators could enhance their effectiveness, enrich the learning experience, and improve student outcomes. Keywords: Digital game generators, science education, educational technology, student engagement, instructional innovation. תקציר מחקר זה בחן את עמדותיהם של מורים למדעים במגזר הערבי כלפי שילוב מחוללי משחקים דיגיטליים ככלי פדגוגי. המחקר התמקד בקשר שבין עמדות המורים לבין היקף השימוש בטכנולוגיה זו, וכן השפעתם של משתנים דמוגרפיים, כגון מגדר וותק, על עמדותיהם . הבנת תהליכים מדעיים מהווה אתגר משמעותי עבור תלמידים הלומדים בשיטות הוראה מסורתיות ) Papastergiou, 2009; Wang et al., 2022 .( מחקרים מצביעים על כך ששילוב שיטות הוראה חדשניות, כדוגמת משחקים דיגיטליים, עשוי להוביל להגברת העניין, האתגר וההנאה בתהליך הלמידה ) Wang & Tahir, 2020 .( השימוש במחוללי משחקים דיגיטליים זוכה להכרה הולכת וגוברת ככלי אפקטיבי לשיפור תהליך הלמידה,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw