Chais2025_Heb_and_Eng-web

240 ע שילוב רובוטים חינוכיים בגן הילדים השפעות על התפתחות קוגניטיבית, חברתית ושפתית )פוסטר( עידוד עבודת צוות ופתרון בעיות משותף, טיפוח יכולות תכנון ותכנות בסיסיות, וכן הגברת המוטיבציה דרך אינטראקציה מוחשית וחווייתית ) Berson et al., 2023 ( . שני המחקרים התבססו על גישת מחקר פעולה איכותני שנערך לאורך שנת לימודים אחת בגני ילדים, תוך שימוש ברובוט החינוכי KUBO . המחקרים כללו מערך מתודולוגי מקיף של איסוף נתונים: מבחני ידע ויכולת ) pre-post (, תיעוד וידאו של פעילויות, רפלקציות של הגננות - החוקרות, ניתוח תוצרי משימות של הילדים ותצפיות שיטתיות על אינטראקציות חברתיות. יחידות ההוראה שפותחו במסגרת המחקרים שילבו פעילויות מובנות עם הרובוט לצד משחק חופשי, תוך התאמה לתוכנית הלימודים הרגילה של הגן. הממצאים המשולבים משני המחקרים מצביעים על התקדמות משמעותית במגוון תחומים. בהיבטים הקוגניטיביים - מרחביים נצפה שיפור בהבנת מושגים מרחביים כמו מרחב אישי וכללי, והתפתחות בהבנת מושגי יסוד בחשיבה מ י חשובית כגון אלגוריתמים ולולאות. אתגרים שזוהו בתחום זה כללו קשיים בהמללת המושגים הנלמדים ובשימוש בכיוונים ימין - שמאל. בהיבטים החברתיים - שפתיים נמצאה עלייה משמעותית במוטיבציה ללמידה, שיפור ביכולות עבודת צוות ופתרון בעיות שיתופי , והתפתחות ניכרת במיומנויות תקשורת ושיח. במיוחד בלטה יכולת הילדים לשתף פעולה בקבוצות קטנות סביב משימות תכנות פשוטות. המחקרים המשולבים מדגימים את הפוטנציאל הרב של שילוב רובוטים חינוכיים בגן הילדים כאמצעי ליצירת סביבת למידה עשירה ומגוונת. היתרון המרכזי נעוץ ביכולת לקדם התפתחות כוללנית, המשלבת היבטים קוגניטיביים, שפתיים, חברתיים ורגשיים, תוך יצירת חווית למידה מהנה ומעוררת מ וטיבציה. הממצאים מספקים בסיס איתן לפיתוח תוכניות לימודים עתידיות המשלבות טכנולוגיה רובוטית בגיל הרך, תוך התייחסות מושכלת לאתגרים ולהזדמנויות הייחודיות שזוהו במחקר. מילות מפתח: רובוטים חינוכיים, גיל רך, חשיבה מחשובית, מיומנויות מרחביות, התפתחות חברתית - רגשית . מקורות Berson,L R. Berson, M J. Mckinnon, C. Aradhya, D. Alyaeesh, M. Luo, W. Shapiro, B R. (2023). An exploration of robot programming as a foundation for spatial reasoning and computational thinking in preschoolers' guided play. Early Childhood Research Quarterly. Vol.65, pp57-67. "Early coding skills, which involve matching, sequencing, and patterning, form the basis for computational thinking and cultivate essential competencies for problem-solving." "Through robot programming, children can enhance their number sense, language skills, and visual memory. The cognitive changes that occur in children's working memory between the ages of 3 and 5 enable them to learn new content, such as following multi-step instructions and retelling familiar stories in the correct sequence." "the collaborative nature of digital play with programmable robots contributes to children's socio-emotional development." "CT equips children with a problem-solving framework, enabling them to interpret spatial data. Simultaneously, spatial thinking aids children in successfully navigating objects and engaging in perspective-taking within the context of programming robots."

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw