Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 239 בת - אל אזולאי, רוית סולימן, איילת ויצמן ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה שילוב רובוטים חינוכיים בגן הילדים השפעות על התפתחות קוגניטיבית, חברתית ושפתית )פוסטר( איילת ויצמן מכללת סמינר הקיבוצים weizmanayelet@gmail.com רוית סולימן מכללת סמינר הקיבוצים r avit_S2001@yahoo.com בת - אל אזולאי מכללת סמינר הקיבוצים batelavisidris@gmail.com Integrating Educational Robots in Kindergarten Effects on Cognitive, Social and Language Development (Poster) Batel Azulay Kibbutzim College of Education batelavisidris@gmail.com Ravit Soliman Kibbutzim College of Education ravit_S2001@yahoo.com Ayelet Weizman Kibbutzim College of Education weizmanayelet@gmail.com Abstract This poster combines two action research projects of kindergarten teachers as part of their M.Ed. in Ed.Tech studies. An educational robot was integrated into preschool children's curriculum. One study focused on the acquisition of social and linguistic skills and the second study followed the development of the children's computational and spatial thinking abilities. The studies included a comprehensive methodological set of data collection: knowledge and ability pre- and post- tests, video documentation of activities, reflections of the kindergarten researchers, analysis of the children's tasks and systematic observations of social interactions. The teaching units developed as part of the research combined structured activities with the robot alongside free play, while adapting to the kindergarten's regular curriculum. The combined findings from both studies indicate significant progress in various areas: Improvement was observed in understanding spatial concepts such as personal and general space, and development in understanding basic concepts in computational thinking such as algorithms and loops. Challenges identified included difficulties in verbalizing learned concepts and using the left-right directions. In social-linguistic aspects, a significant increase in learning motivation was found, as well as improvement in teamwork abilities and collaborative problem-solving and discourse skills. The combined studies demonstrate the great potential of integrating educational robots into kindergarten as a means of creating a rich, diverse and enjoyable learning environment. Keywords: Educational Robots, Kindergarten, Computational Thinking, Spatial thinking abilities, SEL. תקציר תקציר זה משלב שני מחקר י פעולה שנעשו במסגרת עבודת הגמר לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך, ו יושמו בגני ילדים בגילאי 6-4 . בשתי העבודות החוקרות הן גננות ששילבו רובוט חינוכי במסגרת עבודתן עם ילדים בגיל הרך. מחקר אחד התמקד ברכישת מיומנויות חברתיות ו שפתיות והמחקר השני עקב אחר התפתחות יכולת חשיבה ת מיחשובי ומרחבית של הילדים . בעידן הדיגיטלי של המאה ה -21 , הטכנולוגיה הופכת לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום, ומערכת החינוך נדרשת להתאים עצמה למציאות משתנה זו. רובוטים חינוכיים וחברתיים, המתוכננים לקדם אינטראקציה ותקשורת, מציעים הזדמנויות ייחודיות ללמידה בגיל הרך , ובהן פיתוח מיומנויות מרחביות וחשיבה לוגית,

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw