Chais2025_Heb_and_Eng-web
238 ע שותפות אקדמיה - שדה: פיתוח מסגרת כשירות בינה מלאכותית למורים ותלמידים ) ( פוסטר המיומנויות, הערכים והגישות הנדרשים ממורים ומתלמידים בעידן רווי בינה מלאכותית במסגרת החינוך הבית ספרי ) Filo et al., 2024 ( . מחקר זה שם לו למטרה לפתח ולתקף מסגרת תיאורטית ופרקטית לכשירות בינה מלאכותית המותאמת למורים ולתלמידים. שאלות המחקר הן: מהי כשירות בינה מלאכותית? מהם המיומנויות, הידע, הערכים והגישות הנדרשים ממורים ומתלמידים בעידן רווי בינה מלאכותית? באמצעות אילו פרקטיקות ני תן להשיגם? ו כיצד ניתן להעריך את רמת הביצוע של המורים והתלמידים? . הניסוי נערך בשיתוף 43 מורים ומנהלים המלמדים מקצועות מגוונים ב -14 חטיב ות ביניים המייצגות את כלל המגזרים בחברה הישראלית, בדגש על שותפות א קדמיה - ) שדה DC-RPPs ( ועל י צירה משותפת של חוקר - מורה ) Kali et al., 2018 (. שיתוף הפעולה בין חוקר למורה מדגיש את החשיבות של מעורבות המורים בתהליך העיצוב, תוך הבטחת המעשיות של המסגרת והתאמה לפרקטיקות חינוכיות בעולם האמיתי. הניסוי פעל במתודולוגיית מחקר עיצוב חינוכי ) Design Based Research (. תהליך איטרטיבי של זיהוי אתגרים, פיתוח פתרונות מבוססי בינה מלאכותית שנועדו להתמודד עם אתגרים אלו, והתערבות איטרטיבית בסביבה חינוכית והערכתה. ממצאי המחקר מצביעים על מודל כשירות בינה מלאכותית הכולל רכיבי ידע, מיומנויות, ערכים וגישות. כמו כן, זוהו ארבע מיומנויות ייחודיות לבינה מלאכותית: זיהוי מנגנוני בינה מלאכותית ואופן פעולתם; שימוש יעיל ומושכל בבינה מלאכותית; שימוש יוזם ויוצר ערך בבינה מלאכותית; ותפקוד אתי בתחום הבינה המלאכותית. לכל מיומנות, הגדרה ותחומים המרכיבים אותה. זאת ועוד , במסגרת הניסוי, פותח ותוקף יחד עם המורים, שותפי הניסוי, מחוון בשלות למיפוי רמת המיומנות, ולהערכה ותכנון תהליך פדגוגי של הוראת הכשירות. המחקר מדגיש את ההכרח להכין את המורים והתלמידים גם יחד לנווט בנוף חינוכי רווי בינה מלאכותית, בצורה אחראית, ביקורתית, מושכל ת ואתית, כמו גם את הצורך באינדיקטורים להערכה ובמודלים של הטמעה. ההמלצות כוללות יצירת מודעות לדחיפות ולהשפעות של טכנולוגיית הבינה המלאכותית במערכת החינוך, לצד הכשרה ופיתוח אינטנסיבי של כשירות בינה מלאכותית לכל בעלי התפקידים במשרד החינוך. יש לעדכן את מטרות הלמידה, ההוראה וההערכה לעידן הבינה המלאכותית . יתירה מכך , ההתפתחות של טכנולוגיה זו מחייבת להתבונן מחדש במרכיבי תפיסת הלמידה המתחדשת, ולעדכן אותה באופן שבו כשירות בינה מלאכותית עומדת בפני עצמה ככשירות ה -14 במספר. כמו כן, מומלץ להקים מערך תמיכה טכנולוגי ודיסציפלינרי למורים, להסדיר רכישת רישיונות לכלים מאושרים, ולהמשיך לפתח ולעדכן את מודל כשירות הבינה המלאכותית בהתאם להתפתחויות טכנולוגיות וניסיון מעשי. מילות מפתח: בינה מלאכותית )ב " מ(, מסגרת כשירויות לבינה מלאכותית, שותפות אקדמיה - שדה, מחקר . עיצובי מקורות Filo, Y., Rabin, E., & Mor, Y. (2024). An Artificial Intelligence Competency Framework for Teachers and Students: Co- Creation with Teachers. European Journal of Open, Distance and E-Learning . Kali, Y., Eylon, B.-S., McKenney, S., & Kidron, A. (2018). Design-Centric Research-Practice Partnerships: Three Key Lenses for Building Productive Bridges Between Theory and Practice. In M. J. Spector, B. B. Lockee, & M. D. Childress (Eds.), Learning, Design, and Technology: An International Compendium of Theory, Research, Practice, and Policy (pp. 1-30). Springer International Publishing. https://doi. org/10.1007/978-3-319-17727-4_122 Ng, D. T. K., Leung, J. K. L., Chu, S. K. W., & Qiao, M. S. (2021). Conceptualizing AI literacy: An exploratory review. Computers and Education: Artificial Intelligence , 2 , 100041. https://doi.org/10.1016/J.CAEAI.2021.100041
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw