Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 237 איל רבין, יפעת פילו, ישי מור ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה שותפות אקדמיה - שדה: פיתוח מסגרת כשירות בינה מלאכותית למורים ותלמידים ) פוסטר ( ישי מור יועץ אקדמי לתוכנית הלאומית לב"מ בחינוך yish@yishaymor.org יפעת פילו המכון למחקר יישומי בב"מ בחינוך – משרד החינוך yifat.elkayam@gmail.com איל רבין יועץ למכון למחקר יישומי בב"מ בחינוך – משרד החינוך, האוניברסיטה הפתוחה eyal.rabin@gmail.com Research-Practice Partnership: Developing an Artificial Intelligence Competency Framework for Teachers and Students (Poster) Eyal Rabin The Institute for Applied Research of AI in Education – Ministry of Education, The Open University of Israel eyal.rabin@gmail.com Yifat Filo The Institute for Applied Research of AI in Education – Ministry of Education yifat.elkayam@gmail.com Yishay Mor Academic advisor to the National Program for Education in the Age of AI yish@yishaymor.org Abstract Artificial Intelligence (AI), and particularly Generative AI (GenAI), is rapidly permeating every aspect of our lives, driving an accelerated evolution in how we teach, learn, and evaluate. As part of the effort to adapt teaching, learning, and evaluation to the AI era, it is essential to define what constitutes AI competency (Ng et al., 2021) and determine the necessary knowledge, skills, values, and attitudes for teachers and students in an AI-saturated world (Filo, et al., 2024). This study describes the development and validation of an AI competency framework tailored for teachers and students, emphasizing academia- teacher co-creation. The collaboration between researchers and teachers ensures the alignment of the framework with real-world educational practices. The experiment employed a design-centric academia- practice partnership (DC-RPPs) methodology, involving an iterative process of identifying challenges, developing AI-based solutions to address these challenges, intervening in the educational environment, and evaluating the outcomes. The framework identifies four key skills: Identification of AI mechanisms and their operation, Effective and informed use of AI, AI Agency: Proactive and Value-Generating Utilization of AI and Ethical use of AI. Each skill has specific abilities and components. .Additionally, the framework outlines the necessary knowledge, attitudes, and values for integrating AI into education, aiming to prepare teachers and students to navigate an AI-saturated world. The paper also discusses an assessment rubric to evaluate competency levels among teachers and students, as well as school assimilation models. Keywords: Artificial Intelligence (AI), AI Competency Framework, Researcher-Teacher Co-Creation, Design-Centric Research-Practice Partnerships (DC-RPPs). תקציר בינה מלאכותית ובינה מלאכותית יוצרת בפרט חודרות במהירות לכל היבט בחיינו, ומניעות התפתחות מואצת של האופן שבו אנו עובדים, משחקים ולומדים. כחלק מהמאמץ להתאים את ההוראה, הלמידה וההערכה לעידן הבינה המלאכותית, יש צורך להגדיר מהי כשירות בינה מלאכותית ) Ng et al., 2021 ( ומהם מאפייני הידע,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw