Chais2025_Heb_and_Eng-web
236 ע השפעת האינטראקטיביות על תהליכי הבניית ידע בעידן הבינה המלאכותית היוצרת )פוסטר( רמת אינטראקטיביות נמוכה, כגון Google Search , בניסיון לשפוך אור על תמורות קוגניטיביות, רגשיות וחברתיות המתחוללות ב עקבות תהליך הבניית הידע של הלומד תוך שימוש בפלטפורמות אילו : רמת המוטיבציה הפנימית בלמידה, תפיסת המסוגלות העצמית בלמידה, ותפיסת הלמידה בפן קוגניטיבי, רגשי וחברתי . הצורך לבחון תמורות אילו בתהליכי הבניית ידע מבוססי בינה מלאכותית נובע מן העובדה כי הספרות המחקרית אינה מציגה מגמה ברורה אילו טכנולוגיות אפקטיביות יותר בתהליכי הבניית הידע, בהתייחס לרמת האינטראקטיביות שלהן ) He et al., 2024 ( . סוגיה נוספת הנבחנת במחקר היא רמת הניסיון של המשתמש ים בטכנולוגיית הבינה המלאכותית, אשר לא נבחנה באופן יסודי בספרות המחקרית, ויכולה לספק מידע אודות השפעה פוטנציא לית על התמורות הללו . המחקר יבוצע ב מערך משולב ) Mixed method ( . במהלך ניסוי 70 משתתפים בגילאים 50-25 יוקצו באופן ש מקרי ל תי קבוצות . הקבוצות יבצעו מטלה הזה אשר תשקף תהליך של הבניית ידע. קבוצת הביקורת תבצע את המטל ה חיפוש ה מנוע ב של Google , סביבה בעלת אינטראקטיביות נמוכה, ואילו קבוצ ת הניסוי תבצע את ה המטל באמצעות ChatGPT , סביבה בעלת אינטראקטיביות גבוהה , תוך שימוש בפרוטוקול 'חשיבה בקול רם' . לאחר מכן, הנחקרים ימלאו שאלו ן לדיווח עצמי המודד מוטיבציה פנימית בלמידה, תפיסת מסוגלות עצמית בלמידה, ותפיסת למידה בפן קוגניטיבי, רגשי וחברתי . בחלק האיכותני של המחקר, יתקיימו ראיונות עומק עם המשתתפים, תוך שימוש בשיטת חשיבה בקול רם. שיטה זו המאפשרת לחקור תהליכים קוגניטיביים עמוקים בזמן אמת, תספק תובנות ייחודיות אודות האופן שבו המשתתפים בונים ידע באמצעות הטכנולוגיות החדשות. ניתוח הנתונים הכמותי והאיכותני וביצוע טריאנגולציה ביניהם , יאפשר לקבל פריזמה רחבה על השפעה אפשרית של שימוש בטכנולוגיה בעלת רמת אינטראקטיביות גבוהה על משתני המחקר . במישור התיאורטי המחקר יבחן במערך ניסויי את תרומת כלי במ"י ככלי אינטראקטיבי ורמת הניסיו ן של המשתמש בבמ"י על קידום המשתמשים בטווח ההתפתחות הקרובה ) Vygotsky, 1978 ( . במישור המעשי, רמת ה אינטראקטיביות של במ"י תוכל להוות קריטריון משמעותי לתהליכי הבניית ידע בסביבות למידה דיגיטליות במסגרות חינוכיות פורמליות וא - פורמליות , לרבות ארגונים במגזר הפרטי והעסקי. מילות מפתח: בינה מלאכותית יוצרת GenAI ; קונסטרוקטיביזם חברתי ; מסוגלות עצמית ; מוטיבציה פנימית ; תפיסת למידה קוגניטיבית, חברתית ורגשית . מקורות He, C., Welsch, R., & Jacucci, G. (2024). A Pilot Study Comparing ChatGPT and Google Search in Supporting Visualization Insight Discovery. In A. Soto, & E. Zangerle (Eds.), Joint Proceedings of the ACM IUI Workshops 2024, March 18-21, 2024, Greenville, South Carolina, USA (CEUR Workshop Proceedings; Vol. 3660). CEUR. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: Development of Higher Psychological Processes (M. Cole, V. Jolm-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, Eds.). Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw