Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 235 זיו ארזי, תמר שמיר - ענבל, אינה בלאו ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה השפעת ה אינטראקטיביות על תהליכי הבניית ידע בעידן הבינה המלאכותית ה גנרטיבית )פוסטר( אינה בלאו האוניברסיטה הפתוחה inabl@openu.ac.il תמר שמיר - ענבל האוניברסיטה הפתוחה tamaris@openu.ac.il זיו ארזי האוניברסיטה הפתוחה zivara@gedu.openu.ac.il The Impact of Interactivity on Knowledge Construction in the Age of Generative AI (Poster) Ziv Arazi The Open University of Israel zivara@gedu.openu.ac.il Tamar Shamir-Inbal The Open University of Israel tamaris@openu.ac.il Ina Blau The Open University of Israel inabl@openu.ac.il Abstract Generative artificial intelligence (GenAI) enables new forms of human-computer interaction, facilitated by online discourse. This development allows online users to use GenAI as a Personal assistant and a 'mediator', utilizing cognitive prompts to engage in highly interactive conversations. This process supports knowledge construction in line with Socio-constructivism, helping learners reach their potential development as defined by Vygotsky's Zone of Proximal Development - ZPD (Vygotsky, 1978). This study compares low interactivity technology levels (e.g., traditional search engines such as Google Search) with high interactivity technology levels (e.g., GenAI tools such as ChatGPT). The aim is to understand the cognitive, emotional, and social changes that occur during knowledge construction using these platforms, focusing on intrinsic motivation, self-efficacy, and perceived learning in cognitive, emotional, and social dimensions. The study will employ a mixed-method approach. Seventy participants aged 25-50 will be randomly assigned to either the experimental group (ChatGPT) or the control group (Google Search). Both groups will complete identical knowledge construction tasks while utilizing the think-aloud protocol. Afterwards, participants will complete self-report questionnaires to assess their intrinsic motivation, self-efficacy, and perceived learning. For the qualitative part, the information gathered in the task process will be analyzed to gain deeper insights into participants' perspectives, feelings, and experiences while constructing knowledge using both technologies. Keywords: Generative Artificial Intelligence – GenAI; Socio-constructivism; Self-efficacy; Intrinsic motivation; Cognitive, Social and Emotional Perceived learning. תקציר שילוב בינה מלאכותית יוצרת )במ"י( בחינוך מאפשר סוגי אינטראקציה חדשים הנוצרים בין היתר באמצעות שיח מקוון . תמורה חדשה זו מאפשרת למשתמשי הרשת להישען על הטכנולוגיה כמעין "עוזר אישי" ו"מתווך" תוך שימוש בגירויים קוגניטיביים במהלך השיח ברמת אינטראקטיביות גבוהה . באופן זה ניתן מחד גיסא להבנות ידע , בהתאם לעקרונות הקונסטרוקטיביזם החברתי, ומאידך גיסא לק דם את הלומד בטווח ההתפתחות ה קרובה שלו ) Zone of Proximal Development – ZPD; Vygotsky, 1978 ( . ה מחקר מבקש לבצע השוואה בין רמת האינטראקטיביות של טכנולוגי ו ת בינה מלאכותית יוצרת , כגון ChatGPT , הנחשבת לרמת אינטראקטיביות גבוהה בה מתקיים כאמור מקוון שיח , לבין טכנולוגיות בעלות

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw