Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 233 סופי אסף, טלאור משעני, היילי וייגל ט - מרום ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה דפוסי קריאה ומידת ההבנה של טקסטים המוצגים בכתיבה רב - מגדרית לעומת חד - מגדרית בקרב סטודנטים – מחקר במעקב עיניים )פוסטר( היילי וייגלט - מרום HIT מכון טכנולוגי חולון hayleyw@hit.ac.il טלאור משעני HIT מכון טכנולוגי חולון Talorm1997@gmail.com סופי אסף HIT מכון טכנולוגי חולון Sophie.asaph@gmail.com Reading Patterns and Text Comprehension Presented in Multi-Gender Writing in Comparison to Single-Gender Writing among Students – an Eye-Tracking Study (Poster) Sophie Asaph HIT Holon Institute of Technology Sophie.asaph@gmail.com Talor Mishani HIT Holon Institute of Technology Talorm1997@gmail.com Hayley Weigelt-Marom HIT Holon Institute of Technology Hayleyw@hit.ac.il Abstract This study examines the differences in reading patterns of texts written in multi-gender versus single-gender writing, through eye-tracking analysis. In recent years, with the increase in awareness of gender equality and adequate representation of all genders, a new linguistic phenomenon has developed – multi-gender writing. However, its possible effect on reading patterns and comprehension remains largely unexplored. Using a controlled experimental design, we compared participants' reading patterns of texts (short and longer text), presented in multi-gender font versus those in traditional single-gender font formats. The study employed an A/B testing method, using an eye-tracking device (Tobii Pro-LabX3-120Hz) to analyze the reading patterns of 70 undergraduate students at Holon Institute of Technology. Participants read multi-gender and single-gender text formats, followed by comprehension assessments. Data analysis included a mixed methods approach, integrating both quantitative and qualitative data, as well as visualizations of eye-tracking recordings using gaze plots diagrams and heat maps. The main results indicate differences in reading patterns between multi-gender and single-gender texts. The amount and layout of fixations while reading in the multi-gender texts were denser in comparison to single-gender texts. Key findings revealed more concentrated fixation patterns in multi-gender texts compared to single-gender texts, with text length moderating these differences. These results have important implications for inclusive writing practices in educational materials and digital content design. Detailed findings and their educational technology applications will be presented at the conference. Keywords: eye-tracking, multi-gender writing, reading comprehension. תקציר מחקר זה בוחן את ההבדלים בדפוסי הקריאה של טקסטים שנכתבו בכתיבה רב - מגדרית לעומת כתיבה חד - מגדרית, באמצעות ניתוח מעקב עיניים. בשנים האחרונות, עם העלייה במודעות לשוויון מגדרי וייצוג הולם של כל המגדרים, התפתחה תופעה לשונית חדשה – כתיבה רב - מגדרית . עם ז את, השפעתו האפשרית על דפוסי הקריאה וההבנה נותרה ברובה בלתי נחקרת. באמצעות מערך ניסוי מבוקר, השווינו את דפוסי הקריאה של המשתתפים בטקסטים )קצרים וארוכים יותר(, שהוצגו בגופן רב - מגדרי לעומת אלה שהוצגו בגופן חד - מגדרי . י מסורת
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw